ایردراپ چیست و چگونه ایردراپ های جدید را پیدا کنیم ؟

 ایردراپ (AirDrop) چیست ؟

شرکت های سازنده ارز دیجیتال از ایردراپ برای مارکتینگ و بازاریابی ارز دیجیتال خود استفاده می کنند. ایردراپ به معنی دریافت ارز دیجیتال رایگان می باشد. درواقع شرکت ارائه دهنده ارز دیجیتال، در ازای انجام یک سری کارها (که معمولا در جهت این است که شما بیشتر با ویژگی های آن ارز دیجیتال آشنا شوید و در نتیجه آن ارز را به عنوان یک ارز معتبر بشناسید) به کاربران دنیای کریپتو، مقداری از ارز دیجیتال خود را هدیه می دهد. گاهی اوقات این هدیه حتی بدون انجام این کارها به شما تعلق می گیرد و شرکت ارائه دهنده برای تبلیغ و معرفی خود، مقداری ارز رایگان را به والت شما واریز می کند. در مجموع، ایردراپ یکی از روش های بازاریابی موثر در ارزهای دیجیتال محسوب می شود که اکثر شرکت هایی که ارز دیجیتال جدیدی را معرفی می کنند، از این روش بهره می برند. درواقع شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که هدیه دادن مقداری از عرضه ارزهای دیجیتال آنها به کاربران می تواند راه موثرتر و کم هزینه تری از پرداختن به روش های تبلیغاتی دیگر مثل تبلیغات در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و ... باشد.

 

کاربردهای ایردراپ

ایردراپ در معنای عمومی برای معرفی و بازاریابی یک ارز دیجیتال جدید به کار می رود. اما می تواند کاربردهای بسیاری گسترده ای داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

معرفی یک ارز دیجیتال جدید

کوین ها و توکن های جدید در زمینه عرضه اولیه (ICO)، نیاز دارند تا به کاربران معرفی شوند. در نتیجه از ایردراپ به عنوان یک روش بازاریابی شبکه ای استفاده می کنند. به این صورت، افرادی که ایردراپ را دریافت می کنند، موظفند اطلاعاتی راجع به آن ارز دیجیتال را بخوانند و گاهی اوقات کارهای دیگری نیز انجام بدهند. مثلا باید 5 نفر از دوستان خود را به آن ایردراپ دعوت کنند تا ایردراپ به آنها نیز تعلق بگیرد.

معرفی یک صرافی یا والت جدید

شرکت های ارائه دهنده خدمات صرافی و همچنین نگهداری ارزهای دیجیتال (والت ها) گاهی اوقات برای افزایش تعداد کاربران خود، از ایردراپ به عنوان یک روش بازاریابی استفاده می کنند. به این صورت که از کاربران می خواهند در آن والت یا صرافی حساب کاربری ساخته و در عوض مقداری ارز دیجیتال رایگان دریافت کنند. که این ارز دیجیتال رایگان می توان از هر نوع ارزی باشد.

مقاله مرتبط:

بهترین راه نگهداری ارزهای دیجیتال

امروزه در دنیای ارزهای دیجیتال راه‌های متنوعی برای نگهداری از ارزها وجود دارد. انواع مختلفی از کیف پول (والت) های سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارند که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و برای نوع خاصی از سرمایه گذاران در این حوزه مناسب هستند.

جمع آوری داده از کاربران

گفتیم که ایردراپ ها قبل از اینکه ارز رایگان را به کاربر اختصاص بدهند، از کاربر می خواهند که یک سری کارها انجام بدهد. یکی از این کارها این است که کاربر فرم های نظرخواهی آن شرکت را پر کند. شرکت ها برای پیشرفت خدمات خود معمولا نیاز به بازخورد مردم و جمع آوری داده های طبقه بندی شده از نظرات مردم دارند. اما کاربران به صورت معمولی ترغیب نمی شوند که فرم های نظرخواهی موجود در سایت ها را پر کنند و وقت خود را به این صورت تلف نمی کنند. اما دریافت ارز دیجیتال رایگان در ازای پر کردن این فرم ها، می تواند انگیزه خوبی برای کاربر باشد تا این کار را برای شرکت انجام دهد و درعوض آن شرکت نیز داده های طبقه بندی شده ای از کاربران خود خواهد داشت که در پیشرفت های بعدی شرکت بسیار به کار می آید.

 

انواع ایردراپ

ایردراپ ها بر حسب اینکه چه کاری از کاربر می خواهند، به چند دسته تقسیم می شوند:

1- ایردراپ استاندارد

در این نوع ایردراپ شما به ازای ثبت نام در یک سایت، صرافی یا والت، می توانید ارز دیجیتال رایگان بگیرید.

2- ایردراپ Bounty

این نوع از ایردراپ ها علاوه بر ثبت نام در سایت، از کاربر می خواهند که یک کار دیگر نیز در جهت معرفی این ارز دیجیتال انجام دهد. مثلا در توییتر، آنها را ریتوییت کند و یا در اینستاگرام در مورد این ارز استوری گذاشته و آنها را منشن کند.

3- ایردراپ Exclusive

این نوع از ایردراپ ها به کاربران خاصی اهدا می شود. مثلا ممکن است به کاربران قدیمی و وفادار یک سایت، صرافی یا والت این نوع از ایردراپ اهدا شود. یا اینکه به هولدرهای یک ارز دیجیتال مقداری ارز به عنوان هدیه اهدا شود. برای مثال صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ در اواخر سال 2020 به کاربران خود 2500 واحد ارز UNI اهدا کرد.

4- ایردراپ Holder

در صورتی که بعضی ارزهای دیجیتال را طولانی مدت نگهداری کنید یا به اصطلاح هولدر این ارزها باشید، ممکن است که در پروژه های جدید این ارزها به شما ایردراپ هدیه داده شود. برای مثال بارها دیده شده است که وقتی توکن های جدید بر بستر شبکه هایی مثل اتریوم، ایاس یا دیفای معرفی می شوند، مقداری از این توکن های جدید به عنوان هدیه به هولدرها داده می شود.

 

چگونه ایردراپ دریافت کنیم؟

دریافت ایردراپ معمولا ساده است و نیاز به دانش خاصی ندارد. اما روش دریافت ایردراپ بسته به نوع و هدف ایردراپ متفاوت است. به طور کلی این مراحل را برای دریافت ایردراپ باید انجام دهید:

  • 1- ثبت نام در سایتی که برای ایردراپ معرفی شده است. معمولا باید اطلاعاتی مثل ایمیل و ... وارد کنید.
  • 2- انجام دادن کارهایی که از شما خواسته می شود. بسته به اینکه ایردراپ از چه نوعی باشد، کارهای مختلفی از شما خواسته می شود. یکی از معمول ترین روش ها این است که شما باید ابتدا چند ویدئو آموزشی ببینید و یا یک مقاله در مورد آن ارز دیجیتال را مطالعه کنید و سپس به چند سوال در مورد مطالبی که مطالعه کردید، پاسخ دهید. یا اینکه باید ایردراپ را به افرادی معرفی کنید. ریتوییت کردن، استوری کردن و یا فرستادن کد رفرال برای دوستان شما از انواع این کارهاست.
  • 3- پس از انجام کارهای خواسته شده، باید آدرس کیف پول خود را وارد کنید. بعضی از ایردراپ ها نیز ممکن است از شما بخواهند که برای مثال API حساب بایننس خود را وارد کنید.
  • 4- معمولا یک تا دو ماه طول می کشد تا ایردراپ به حساب شما واریز شود. پس از واریز شما می توانید توکن های هدیه را به صرافی ها منتقل کرده و به هر ارزی که می خواهید تبدیل کنید.

 

چگونه ایردراپ های جدید را پیدا کنیم؟

هرروزه ایردراپ های مختلفی در دنیای ارزهای دیجیتال ارائه می شوند که شما می توانید به روش های مختلفی از آنها باخبر شوید:

  • 1- چک کردن قسمت ایردراپ ها در سایت CoinMarketCap
  • 2- چک کردن سایت AirdropAlert.com
  • 3- چک کردن سایت Airdrops.io
  • 4- چک کردن سایت EARN
  • 5- جستجوی کلمات کلیدی مثل “New Airdrops” در گوگل
  • 6- جستجوی کلمات کلیدی Airdrop در شبکه های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام و فیسبوک

 

مراقب کلاهبرداری ها باشید!

ایردراپ ها در کنار اینکه یکی از روش های بازاریابی موفق برای ارزهای دیجیتال محسوب می شوند، یکی از طعمه هایی نیز هستند که هکرها و کلاهبرداران اینترنتی از آن برای خالی کردن حساب شما استفاده می کنند. برای همین باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • 1- برای دریافت ایردراپ نیازی نیست که کلید خصوص (Private Kay) خود را در اختیار کسی قرار دهید. تنها آدرس والت شما برای دریافت ایردراپ کافی است.
  • 2- نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای برای ایردراپ ها نیست. چون ایردراپ ها کاملا رایگان هستند و به عنوان هدیه به کاربران اهدا می شوند.
  • 3- راجع به اعتبار و رسمی بودن آن پروژه تحقیق کنید. از آنجایی که ایردراپ ها معمولا در شبکه های اجتماعی تبلیغ می شوند، ممکن است که در مورد اطلاعات رسمی و اعتبار خود دروغ بگویند. برای همین، حتما قبل از ثبت نام، در گوگل سرچ کنید و راجع به پروژه و مشخصات آن تحقیق کنید. همچنین می توانید نظرات کاربران را در فروم هایی مثل reddit و quora بخوانید.