10 فرد تاثیرگذار در ارزهای دیجیتال - رهبران کریپتو

امروزه دنیای ارزهای دیجیتال خیلی گسترده شده و افراد زیادی در این بازار در حال فعالیت هستند. طبیعتا با رشد چشم گیر جامعه ای که در این بازار فعالیت می کنند، عواملی که می تواند بر روی روند این بازار تاثیر بگذارند هم گسترده تر می شوند. شاید تا چند سال قبل که حوزه رمزارزها بین عموم مردم چندان شناخته شده نبود، فقط عوامل فاندامنتال و تکنیکال می توانستند روی روند بازار تاثیر داشته باشند. اما این روزها با اضافه شدن خیل کثیری از افراد جامعه به این بازار، عامل دیگری هم برای تعیین جهت بازار اضافه شده؛ عاملی به نام رهبران کریپتو. افراد زیادی در این بازار وجود دارند که با توجه به سوابق درخشان و کاریزمای بالایی که دارند، به عنوان رهبران این حوزه شناخته می شوند. مردم روی حرف این افراد حساب می کنند و پشت سر آنها به خرید و فروش می پردازند. حتما این روزها زیاد مشاهده کردید که با یک توییت از یکی از این افراد، بازار به کلی به هم میریزد و از روند طبیعی فاصله می گیرد. امروز قصد داریم 10 نفر از رهبران کریپتوکارنسی را به شما معرفی کنیم.


تایلر وینکلووس

1- تایلر وینکلووس (Tyler Winklevoss)

تایلر وینکلووس به همراه برادر دوقلوی خود یعنی کامرون وینکلووس به برادران وینکلووس مشهور هستند. شاید اسم این دو برادر را در داستان مارک زاکربرگ و فیسبوک شنیده باشید. در سال 2004 برادران وینکلووس شبکه اجتماعی به نام ConnectU طراحی کردند. این شبکه از اساس شباهت زیادی به فیسبوک داشت و برادران وینکلووس معتقد بودند که مارک زاکربرگ ایده آنها را دزدیده و تجاری کرده است. در نتیجه بعد از شکایت از مارک زاکربرگ در دادگاه توانستند از او غرامت زیادی دریافت کنند. برادران وینکلووس در زمانی که کمتر کسی بیت‌کوین را می شناخت، بخش زیادی از مبلغ غرامت را روی بیت‌کوین سرمایه گذاری کردند و تقریبا یک درصد از کل عرضه بیت‌کوین را خریداری کردند. به همین دلیل آنها را اولین میلیاردرهای بیت‌کوین در نظر می گیرند. ارزش ثروت بیت کوین آنها طبق براورد فوربس 4/1 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

کار برادران وینکلووس با دنیای کریپتوکارنسی همینجا تمام نمی شود. آنها در سال 2014 صرافی ارز دیجیتال جمینی (Gemini) را راه اندازی کردند که امروزه نیز به عنوان یکی از صرافی ها محبوب و معتبر جهانی شناخته می شود. این دو برادر با توجه به سوابق درخشانی که در این حوزه داشته اند، شهرت جهانی دارند و به همین دلیل حرف ها و توییت های آنها تاثیر زیادی روی قیمت بیت کوین دارد. هردو برادر در اکانت رسمی توییتر خود، پروفایلی با چشم های لیزری دارند. این نیز به معنای حمایت افراد از بیت کوین و اعتقاد آنها به این است که بیت کوین به زودی به 100 هزار دلار خواهد رسید.

 
کریس لارسن

2- کریس لارسن (Chris Larsen)

کریس لارسن، بنیان گذار ارز ریپل به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار در حوزه رمزارزها شناخته می شود. شهرت اولیه او به سال 1996 بازمی گردد. زمانی که او سرویس خدمات وام دهی E-loan را تاسیس کرد. بعد از آن نیز چندین شرکت و سرویس مالی دیگر را راه اندازی نمود، تا اینکه در سال 2013، کریس لارسن نام یکی از شرکت های خود، یعنی OpenCoin را به Ripple تغییر داد و این شرکت ارز محبوب ریپل را به بازار عرضه کرد. ریپل در همان ابتدای عرضه، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت و حتی در سال 2014 در رتبه ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین قرار داشت. یکی از دلایل محبوبیت بیت کوین، سرعت بالا و کارمزد پایین آن در تراکنش ها می باشد. لارسن در سال 2018 به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شد و حتی در مقطعی از مارک زاکربرگ نیز پیشی گرفت و در رتبه پنجم ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت. لارسن نیز با توجه به سابقه شهرت خود، یکی از افرادی است که می تواند به شدت بر روی بازار، خصوصا ارز ریپل تاثیرگذار باشد.
 

 مایکل سیلور

3- مایکل سیلور (Michael Saylor)

مایکل سیلور را به عنوان بنیان گذار شرکت میکرو استراتژی که یک شرکت نرم افزاری است، می شناسند. سیلور یک کارآفرین، مدیر بازرگانی و مخترع آمریکایی است که تا کنون 31 اختراع به ثبت رسانده است.

شرکت میکرواستراتژی در سال 2020 اعلام کرد که قصد دارد سبد سرمایه گذاری خود را از پول نقد به سمت بیت کوین سوق دهد. این شرکت در چندین مرحله بیت کوین خریداری کرد و یکی از دلایل رشد بیت کوین در اواخر 2020 و اوایل 2021 اعلام خبرهای خرید بیت کوین توسط این شرکت بود. امروز تخمین زده می شود که حدود 90هزار بیت کوین به ارزش حدود 5/3 میلیارد دلار در اختیار این شرکت باشد. سیلور با توجه به حمایت هایش از بیت کوین با خریدهای پی در پی، به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار این حوزه شناخته می شود. او در اکانت توییتر خود روزانه راجع به بیت کوین صحبت می کند و گهگاهی هم به تحلیل بیت کوین می پردازد.
 

چارلز هاسکینسون

4- چارلز هاسکینسون  (Charles Hoskinson)

چارلز هاسکینسون یک برنامه نویس و متخصص تئوری تحلیلی اعداد اهل آمریکا است. او یکی از 8 بنیانگذار اصلی اتریوم و بنیانگذار ارز کاردانو می باشد. اتریوم به دست ویتالیک بوترین (بنیانگذار اصلی) و هاسکینسون و همکاران، در سال 2013 ساخته شد. بعدا در سال 2014، هاسکینسون به علت اختلافاتی که با ویتالیک بوترین داشت، از این پروژه کنار گذاشته شد. هاسکینسون بعدها با همکاری جرمی وود (یکی از همکاران خود در پروژه اتریوم) پروژه شرکت IOHK را به دست گرفتند. اصلی ترین رمز ارزی که این شرکت عرضه می کند، ارز کاردانو (ADA) می باشد که امروزه جزء محبوب ترین ارزهای دیجیتال جهان قرار گرفته است. هاسکینسون به واسطه سابقه ای که در اتریوم و کاردانو دارد، به عنوان یکی از افراد مهم این حوزه شناخته می شود. صحبت های اخیر او در مورد دوج کوین و همچنین نحوه مصرف انرژی در بیت کوین، نمونه ای از تاثیرهای او در بازار می باشد.

برایان  آرمسترانگ

5- برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)

برایان آرمسترانگ یک میلیاردر، سرمایه گذار و توسعه دهنده آمریکایی است که شهرت او به دلیل تاسیس صرافی CoinBase می باشد. در سال 2012 صرافی کوین به وسیله آرمسترانگ تاسیس شد و امروزه این صرافی به عنوان محبوب ترین صرافی در آمریکا شناخته می شود. به حدی که سهام صرافی کوین بیس یکی از شاخص هاییست که تحلیلگرها از آن برای تحلیل بازار استفاده می کنند. سهام این صرافی در سال 2021 در اوج خود به 85 میلیارد دلار نیز رسید که سهم آرمسترانگ از این سهام 10 میلیارد دلار بود. آرمسترانگ علاوه بر فعالیتی که در بازار رمزارزها دارد، در سیاست نیز فعال است و به همین دلیل صحبت های او به عنوان یکی از معتبرترین خبرها پیرامون بیت کوین در نظر گرفته می شود.

 

بری سیلبرت

6- بری سیلبرت (Barry Silbert)

بری سیلبرت یک سرمایه گذار و مدیر بازرگانی آمریکایی می باشد. او در سال 2015 شرکتی تحت عنوان Digital Currency Group (DCG) راه اندازی کرد. این شرکت، پروژه ها و سرمایه گذاری های مختلفی در سرتاسر جهان در مورد ارزهای دیجیتال انجام می دهد. از جمله معروف ترین زیرمجموعه های این شرکت، صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل (Gray Scale) ، سایت خبرگذاری Coindesc و شرکت کارگزاری ارز دیجیتال Genesis Trading می باشد. مهم ترین زیرمجموعه این شرکت، یعنی گری اسکیل، صندوقی است که مجموعه از رمزارزها را به عنوان سبد سرمایه گذاری نگهداری می کند و به عنوان یکی از مهم ترین این صندوق ها شناخته می شود. ارزهای موجود در سبد سرمایه گذاری گری اسکیل، یکی از شاخص هایی است که می تواند قیمت ارزهای دیجیتال را تعیین کند. اینکه یک ارز به این صندوق سرمایه گذاری اضافه شود، می تواند خبر بسیار خوبی برای آن ارز باشد. بری سیلبرت همچنین در شبکه های اجتماعی نیز بسیار فعال است و همواره با توییت های خود سمت و سوی بازار را دستخوش تغییر می کند.

ویتالیک بوترین

7- ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

ویتالیک بوترین، یک برنامه نویس و نویسنده کانادایی-روسی است. شهرت او در ابتدا به دلیل راه اندازی مجله بیت کوین در سال 2011 بود. در سال هایی که کمتر کسی دنیای ارزهای دیجیتال را می شناخت، این حوزه توجه او را به خود جلب کرد و کم کم او را به یکی از تاثیرگذارترین افراد این حوزه تبدیل کرد. ویتالیک بوترین پس از آن در سال 2013 برای اولین بار ارز دیجیتالی تحت عنوان اتریوم را توصیف کرد. یک شبکه بلاکچین گسترده که قرار بود بستری برای توسعه برنامه های غیرمتمرکز آنلاین و اجرای قراردادهای هوشمند باشد. ایده او نهایتا در سال 2014 با همکاری 7 هم بنیانگذار دیگر عملی شد و اتریوم روانه بازار ارزهای دیجیتال شد. اتریوم در حال حاضر در رتبه دوم ارزهای دیجیتال در رنکینگ جهانی قرار دارد و توسعه آن بر عهده ویتالیک بوترین می باشد. ویتالیک بوترین معمولا در مصاحبه های خود رویکردی محافظ کارانه دارد و سعی می کند خود در نوسانات قیمت دخالتی نکند. اما به هر حال قدرت او در دنیای ارزهای دیجیتال غیر قابل چشم پوشی است و گهگاهی با صحبت هایش نوساناتی را به بازار تحمیل کرده است.

چانگ پنگ ژائو - مدیر عامل بایننس

8- چانگ پنگ ژائو (Chang Peng Zhao)

نام چانگ پنگ ژائو یا به اختصار CZ را به عنوان بنیانگذار صرافی بایننس احتمالا زیاد شنیده اید. ژائو در چین به دنیا آمد و سپس به کانادا مهاجرت کرد. فعالیت ژائو در بازارهای مالی به فعالیت در بورس سهام توکیو و همچنین شرکت بلومبرگ برمی گردد. در ادامه شرکت ها و سرویس های مالی دیگری از جمله fusion system ، Blockchain.info و OKCoin را نیز راه اندازی کرد. در سال 2017 نیز او در جهت توسعه فعالیت خود در رمزارزها صرافی بایننس را تاسیس کرد. او توانست در 8 ماه پس از تاسیس، بایننس را به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان تبدیل کند. ژائو یا CZ به علت شهرت و اعتباری که از طریق صرافی بایننس کسب کرده است، یکی از افرادی است که با مصاحبه ها و توییت های خود همواره در تعیین جهت بازار نقش داشته است.

جاستین سان

9- جاستین سان (Justin Sun)

جاستین سان، نام بعدی است که این روزها تاثیر زیادی بر دنیای ارزهای دیجیتال دارد. جاستین سان 30 ساله یکی از مدیران ارشد سابق ریپل و مدیر کنونی ارز دیجیتال ترون می باشد. ترون یکی از ارزهایی است که در چند سال اخیر سروصدای زیادی به پا کرده است. جاستین سان به روش های عجیب و غریبش برای تبلیغ پروژه های خود معروف است. نمونه ای از آن روش هایی است که او در تبلیغ توکن های Wink و Bittorrent به کار برد. برا مثال توکن Wink تنها در 3 روز رشد قیمت 5 برابری را تجربه کرد و به یکی از ارزهای پر سروصدای بازار تبدیل شد. علاوه بر ترون و توکن های بر پایه آن، جاستین سان به عنوان یکی از سرمایه گذاران اصلی بیت کوین نیز شناخته می شود. او یکی از افراد بسیار فعال در توییتر است که همواره در بحث ها با سایر اکانت ها شرکت می کند و گاه و بی گاه با توییت های خود، باعث ایجاد موج خرید یا فروش در بازار می شود.

 

ایلان ماسک

10- ایلان ماسک (Elon Musk)

و اما نفر آخر در لیست 10 نفره ما، کسی نیست جز ایلان ماسک معروف. کسی نیست که این روزها در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشد و با ایلان ماسک و خلق و خوی عجیب او آشنا نشده باشد.

ایلان ماسک یکی از بزرگترین کارآفرین ها و میلیاردرهای جهان می باشد. او شرکت های بزرگی مثل Zip2، X.com ، PayPal، SpaceX، Tesla motors و Solar city را راه اندازی کرده است و هم اکنون اصلی ترین سمت او مدیرعاملی در شرکت تسلا و اسپیس ایکس می باشد. ایلان ماسک حتی قبل از ورود به بازار رمزارزها نیز به علت توییت های عجیب غریبش مشهور بود. در سال 2018 کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از او به دلیل توییت های ضد و نقیضش شکایت کرد. همچنین در ابتدای شیوع کووید19 در جهان نیز جمعی از پزشکان و متخصصان این حوزه از اظهارنظر های غیر تخصصی او در این موارد انتقاد کردند. و در ادامه نیز توییت های پرتکرار، عجیب و غریب و گاها ضد و نقیض ایلان ماسک به ارزهای دیجیتال هم وارد شد و خصوصا روی ارزهای بیت کوین و دوج کوین تاثیر زیادی گذاشت. ایلان ماسک علاوه بر شخصیت علمی و کاری خود، شخصیت کاریزماتیک نیز دارد که همین مورد باعث می شود خیل عظیمی از دنبال کننده های او در توییتر به دنبال توییت های او به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند و همین مورد باعث می شود که یک توییت ساده از او بتواند تاثیر بزرگی بر روند بازار وارد کند.