بهترین راه نگهداری ارزهای دیجیتال

امروزه در دنیای ارزهای دیجیتال راه‌های متنوعی برای نگهداری از ارزها وجود دارد. انواع مختلفی از کیف پول (والت) های سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارند که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و برای نوع خاصی از سرمایه گذاران در این حوزه مناسب هستند. در این مقاله از سایت بست سیگنال می‌خواهیم انواع راه‌های نگهداری از ارزهای دیجیتال همراه با نکاتی برای تشخیص مناسب ترین والت را شرح دهیم. در ادامه نیز اهمیت استفاده از بیش از یک والت توضیح داده می شود.

 

یک کیف پول مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

1- ویژگی‌های امنیتی

امنیت، مهم ترین ویژگی یک کیف پول می‌باشد، زیرا کیف پول ارز دیجیتال شما، حکم حساب بانکی شما را دارد که دارایی‌های شما در آن نگهداری می‌شود، بنابراین باید از خطرات حمله‌های سایبری و هک شدن در امان باشد. به طور کلی، کیف پول‌ها به دو دسته سرد (سخت افزاری) و گرم (نرم افزاری) تقسیم می شوند. تفاوت اصلی این دو کیف پول در اتصال و یا عدم اتصال به اینترنت است. کیف پول های سرد معمولا به اینترنت متصل نیستند و بنابراین در برابر خطرات سایبری تا حد زیادی مقاوم هستند. از طرفی کیف پول های گرم به اینترنت متصل می شوند و بر روی موبایل یا لپ تاپ کاربر نصب می شوند. این نوع از کیف پول ها سهولت استفاده بیشتری دارند و همواره در دسترس کاربر هستند. اما به دلیل اتصال به اینترنت ممکن است مورد حمله های سایبری قرار گیرند. البته در صورت استفاده از کیف پول های آنلاین معتبر، با توجه به اقدامات امنیت شبکه پیشرفته ای که در آنها به کار رفته است، ریسک هک شدن تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

در بحث امنیت، قابلیت پشتیبان گیری از کیف پول، یک ویژگی بسیار مهم و کاربردی است. از کیف پول هایی با این قابلیت، می توان یک نسخه پشتیبان (بک آپ) تهیه کرد تا هر زمان که رمز کیف پول را فراموش کردیم، کیف پول گم شد و یا حمله های سایبری بر روی والت ما انجام گرفت، سریعا با استفاده از نسخه پشتیبانی که از قبل تهیه کرده ایم، اطلاعات خصوصی و امنیتی خود را بازیابی کنیم.

2- سهولت در استفاده

اگر از جمله افراد تازه وارد در حوزه ارزهای دیجیتال هستید، استفاده از یک کیف پول با رابط کاربری ساده و قابل فهم بسیار مهم است. بسیاری از کیف پول ها از امنیت و قابلیت های کاربردی فراوانی برخوردار هستند، اما به دلیل پیچیدگی کار با آنها، برای افراد تازه وارد مناسب نیستند. لذا اگر تازه وارد هستید و می خواهید ارز دیجیتال خود را داخل یک کیف پول نگهداری کنید، پیشنهاد می کنیم از کیف پول‌های محبوب موبایلی یا دسکتاپ استفاده کنید که رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارند و به راحتی می‌توانید از قابلیت‌های آنها بهره ببرید.

3- مسائل تحریم و احراز هویت

کشور ما متاسفانه از سمت بسیاری از شرکت‌های حوزه ارزهای دیجیتال تحریم شده و به همین دلیل بعضی از کیف پول‌ها به آی‌پی ایران اجازه ورود نمی‌دهند. حتما قبل از انتخاب کیف پول مناسب برای خودتان، از منابع معتبر راجع به این موضوع تحقیق کنید تا بعدا دچار مشکل در برداشت دارایی خود نشوید. همچنین بعضی از کیف پول ها برای نگهداری یا برداشت ارزهای دیجیتال از کاربر می‌خواهند که احراز هویت انجام دهد. این احراز هویت معمولا با ارسال اطلاعات کارت ملی یا پاسپورت و ارائه فیلم یا عکس از خود برای تشخیص چهره صورت می گیرد.

 

انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال

1- کیف پول کاغذی

کیف پول‌های کاغذی صرفا یک تکه کاغذ هستند که آدرس کلیدهای خصوصی و عمومی کاربر به صورت کد QR روی آن چاپ شده اند. این نوع از کیف پول با توجه به اینکه هیچگونه اتصالی به اینترنت ندارد و کاملا آفلاین است، از حملات هکرها کاملا در امان است. اما اشکالات بسیار زیادی دارد که یکی از آنها نحوه برداشت از این کیف پول هاست. برای برداشت از این کیف پول‌ها نمی توان بخشی از موجودی را خارج کرد، بلکه در هر برداشت باید کل موجودی را به یک صرافی یا والت دیگر منتقل کرد و پس از برداشت بخشی از موجودی مورد نظر از این طریق، بقیه موجودی را به کیف پول کاغذی برگرداند. این موضوعات باعث می شود که کار کردن با این کیف پول‌ها سخت باشد و امروزه این نوع از کیف پول تقریبا منسوخ شده است. برای استفاده از این نوع از کیف پول می­توانید از سایت bitcoinpaperwallet.com استفاده کنید.

2- کیف پول سخت افزاری

کیف پول­های سخت افزاری را می­توان به عنوان امن ترین نوع از انواع پرکاربرد کیف پول‌ها در نظر گرفت. این کیف پول‌ها در قالب یک گجت معمولا کوچک قابل خریداری هستند و اطلاعات و ارزهای دیجیتال شما را در یک فضای ذخیره سازی آفلاین نگه می‌ دارند. با توجه به این موضوع که این کیف پول‌ها فقط در هنگام انتقال پول، به فضای آنلاین متصل می شوند و در اکثر اوقات از فضای اینترنت ایزوله شده اند، تا حد بسیار زیادی در برابر حملات هکرها مقاوم هستند. برای برداشت از این کیف پول‌ها باید یک پین کد وارد کنید که این پین کد را حتما باید پیش خودتان حفظ و نگهداری کنید. در کنار امنیت بالایی که این والت ها دارا هستند، در ایران از قیمت نسبتا بالایی برخوردارند و همچنین کار کردن با آنها مشکلات خاص خودش را دارد. اما با وجود همه این‌ها، اگر مقادیر زیادی ارز دیجیتال دارید و قصد داریم در بلند مدت آن را نگهداری کنید، پیشنهاد می‌شود که برای امنیت دارایی‌های خود از این کیف پول‌ها استفاده کنید. در ادامه چند کیف پول سخت افزاری محبوب معرفی می شود:

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس:

این کیف پول را می توان محبوب ترین و پرفروش ترین والت سخت افزاری دنیا در نظر گرفت که همه ویژگی‌های یک والت خوب از جمله امنیت بالا، سهولت استفاده و قیمت نسبتا مناسب را در خود جای داده است. این کیف پول را می توان هم به لپ تاپ و هم به موبایل با استفاده از اپلیکیشن مخصوص این شرکت متصل کرد. یک صفحه نمایش کوچک برای مشاهده اطلاعات و آدرس‌های کیف پول بر روی آن قرار دارد و بیش از 1500 کوین و توکن مختلف را پشتیبانی می کند. در ایران این کیف پول را با قیمت کمتر از 100 دلار می توانید پیدا کنید و در سایت رسمی لجر نیز قیمت 59 یورو برای آن درج شده است. نکته بسیار مهم در مورد این والت این است که عبارت بازیابی آن برای امنیت بیشتر به 24 کلمه افزایش یافته است. والت های نرم افزاری و بعضی والت های سخت افزاری دیگر معمولا از عبارت های 12 کلمه ای استفاده می کنند.

کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس:

این والت، نسخه جدیدتر و پیشرفته تر از نسل قبلی خود، یعنی لجر نانو اس می باشد. از نظر ظاهری تقریبا مشابه نسل قبلی است، با این تفاوت که نمایشگر بزرگتری دارد و باعث می شود کاربر برای خواندن اطلاعات آدرس‌های مورد نظر راحت تر باشد. همچنین چیپست مدرن‌تری نیز بر روی آن به کار رفته است و از پروتکلهای امنیتی قوی تری نیز در آن استفاده شده است. مهم ترین قابلیتی که در لجر نانو ایکس اضافه شده است، قابلیت پشتیبانی از بلوتوث است. به این طریق شما می توانید بدون نیاز به اتصال از طریق USB به راحتی از طریق بلوتوث، کیف پول را به موبایل و یا لپ تاپ خود متصل نمایید. این کیف پول قیمتی تقریبا دو برابر نسل قبلی دارد.

کیف پول سخت افزاری ترزور تی:

کیف پول ترزور مدل تی امکانات کاربر پسند بیشتری نسب به کیف پول های شرکت لجر دارد. مهم ترین ویژگی ظاهری این محصول، صفحه نمایش بسیار بزرگتر نسبت به کیف پول های لجر است. این صفحه نمایش حتی از لجر نانوس ایکس که صفحه نمایش بزرگتری نسبت به نسل قبل خود دارد نیز بزرگتر است و بهتر عمل می کند. این صفحه نمایش لمسی و رنگی می باشد و باعث شده که ارتباط کاربر با آن بسیار لذت بخش باشد. همچنین این والت سخت افزاری قابلیت پشتیبانی از کارت میکرو اس‌دی نیز دارد. والت ترزور مدل تی ، با توجه به امکانات بیشتر که نسبت به مدل های لجر دارد، قیمت بالاتری نیز دارد. در سایت رسمی ترزور، قیمت این مدل 192 دلار درج شده است. البته می توانید نسل قبلی این والت، یعنی مدل ترزور وان را با قیمت خیلی کمتر (در حدود 60 دلار) خریداری کنید.

کیف پول سخت افزاری کول والت اس:

کیف پول کول والت اس در واقع ترکیبی از کیف پول های گرم و سرد است که باعث شده از نظر مدرنیته و نحوه استفاده، بالاتر از رقبای سخت افزاری خود باشد. طراحی آن شبیه به یک کارت بانکی است و یک صفحه نمایش از نوع e-paper بر روی آن تعبیه شده است. می توان با اتصال فوق امن بلوتوث، بین والت و گوشی موبایل ارتباط برقرار کرد و از امکانات خرید و فروش و ترید در اپلیکیشن بهره برد. همچنین این والت را می توان به صرافی‌های changely و binance dex متصل کرد و از قابلیت های بیشتری بهره برد. نکته منفی این والت در برابر دیگر رقبا، این است که از تعداد ارزهای کمتری پشتیبانی می کند.

 

3- کیف پول‌های موبایلی و دسکتاپ

با معرفی شدن کیف پول‌های نرم افزاری و پیشرفت روزافزون آنها در موضوعاتی همچون رابط کاربرپسند، سهولت استفاده و البته خدمات رایگان و متنوع، بخش بسیار بزرگی از سرمایه گذاران ارز دیجیتال تصمیم گرفتند تا دارایی های دیجیتال خود را در این نوع از والت ها نگهداری کنند. مهم ترین ویژگی والت های نرم افزاری، سهولت و دسترسی آسان به اکانت در هر زمان، از طریق گوشی موبایل و یا لپ تاپ و کامپیوتر است. تنها نکته ای که باعث می شود کاربران برای استفاده از این کیف پول ها به شک بیفتند، بحث امنیت این نوع از والت‌ها می باشد. با توجه به اینکه این والت ها به اینترنت متصل هستند و دارایی های هر کاربر بر روی یک پایگاه داده ذخیره می شود، امکان حمله هکرها و به سرقت رفتن دارایی ها وجود دارد. البته باید توجه داشت که امروزه به دلیل پیشرفت قابل توجه پروتکل های امنیتی و همچنین اضافه شدن امکاناتی برای افزایش امنیت حساب‌ها همچون ورود دو مرحله‌ای و چندامضایی امنیت این نوع از والت ها نیز به شدت افزایش یافته و امکان هک شدن و حمله های سایبری نیز در صورت استفاده از پروتکل های امنیتی و رعایت نکات لازم، نزدیک به صفر است. ورود دو مرحله ای به این معنی است که در هر بار ورود و یا عملیات برداشت از حساب، باید یک کد یک بار مصرف که برای کاربر از طریق sms، ایمیل و یا اپلیکیشن هایی مثل Google Authenticator ارسال می شود، وارد شود. قابلیت چندامضایی نیز به این معنی است که برای ورود به نرم افزار باید از دو دستگاه استفاده کرد و تا زمانی که هر دو دستگاه تایید نشوند، نرم افزار اجازه ورود نخواهد داد. در ادامه کیف پول های محبوب موبایلی و دسکتاپ را همراه با ویژگی های منحصر به فرد آنها معرفی می کنیم:


کیف پول نرم افزاری Trust Wallet

تراست والت، یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین والت های موبایلی در سرتاسر دنیا می باشد. در سال 2018 صرافی بایننس، یکی از معتبرترین صرافی های دنیا، تراست والت را خریداری کرد و هم اکنون مدیریت و پشتیبانی این کیف پول به عهده بایننس می باشد. رابط کاربری این والت، بسیار ساده و قابل فهم است، به طوری که با کمترین اطلاعات راجع به حوزه ارزهای دیجیتال می توانید در چند دقیقه ارز دیجیتال خود را به این کیف پول اضافه کنید. از جمله امکانات این والت، پشتیبانی از بیش از 1000 کوین و توکن ، متن باز (open source)  بودن، قابلیت استفاده از صرافی های غیرمتمرکز همچون پنکیک سواپ و یونی سواپ، امنیت و تایید دو مرحله ای، مشاهده نمودار قیمت ارزها و تنظیم هشدار قیمت برای آنها می باشد. تنها نکته منفی این والت این است که تنها نسخه اندروید و ios آن موجود است و نسخه دسکتاپ آن هنوز منتشر نشده است.

کیف پول نرم افزاری Coinomi

کیف پول نرم افزاری کوینومی را به علت امنیت بسیار بالای آن می شناسند. بسیاری از کیف پول های مطرح تا کنون حداقل یک بار مورد حمله های سایبری قرار گرفته اند، اما علیه کیف پول کوینومی هنوز هیچ حمله ای صورت نگرفته است. این کیف پول را می توانید در نسخه های اندروید، ios و دسکتاپ دانلود کرده و استفاده کنید. تنها نکته منفی راجع به این کیف پول این است که متن باز (open source) نیست.

کیف پول نرم افزاری Jaxx

این کیف پول در سال 2014 معرفی شد و متعلق به آنتونی دی لوریو است که او را به عنوان هشتمین فرد ثرورتمند فعال در ارزهای دیجیتال می شناسند. مهم ترین ویژگی قابل توجه این کیف پول، رابط کاربری فوق العاده آن است. این رابط کاربری علاوه بر زیبایی و کاربرپسندی، بسیار ساده طراحی شده است، به طوری که کاربر به راحتی می تواند همه فرایندهای مربوط به دارایی های خود را در صفحه اصلی نرم افزار انجام دهد. این کیف پول با SahpeShift ادغام شده است و کاربران می توانند از داخل نرم افزار، عملیات های مربوط به صرافی ها را نیز انجام دهند. به این طریق، کاربران تا حد زیادی بی نیاز از استفاده صرافی های متمرکز دیگر می شوند. پروتکل های امنیتی این کیف پول پس از هک شدن در سال 2017 به شدت افزایش یافت. اما همچنان فاقد امکاناتی مثل ورود دو مرحله ای و یا قابلیت چندامضایی است. این کیف پول نیز در نسخه های اندروید، ios و دسکتاپ قابل استفاده است.

کیف پول نرم افزاری Exodus

کیف پول اکسودوس، کیف پولی بسیاری مناسب برای افراد تازه وارد به این حوزه می باشد. رابط کاربری آن بسیار ساده طراحی شده است و به آسانی می توان از آن استفاده کرد. همچنین نیازی به استفاده از صرافی های متمرکز دیگر نیز نیست و همچون کیف پول جکس می توانید خدمات صرافی را نیز داخل خود نرم افزار انجام دهید. نکته قابل توجه این است که بسیاری از کاربران از کارمزد بالای این کیف پول شکایت دارند. همچنین این کیف پول از قابلیت ورود دو مرحله ای و چندامضایی نیز پشتیبانی نمی کند که باعث پایین آمدن امنیت آن می شود.

کیف پول نرم افزاری Atomic

اتمیک والت ترکیبی از سادگی و کارایی است. این کیف پول که جزء کیف پول هایی است که به تازگی مطرح شده اند، رابط کاربری ساده ای داشته و کاربران با هر سطح آشنایی با ارزهای دیجیتال می توانند از آن بهره ببرند. مهم ترین ویژگی این کیف پول، Atomic Swaps می باشد. به نوعی این کیف پول، یک صرافی غیرمتمرکز را در داخل خود جای داده است و به این طریق کاربران می توانند به راحتی هر کوین و توکنی که می خواهند را در داخل نرم افزار مبادله کنند. بسیاری معتقدند که در صورت پیشرفت این نوع از صرافی های غیر متمرکز، کار صرافی های متمرکز پایان خواهد یافت.

کیف پول نرم افزاری MetaMask

متامسک، مخصوص اتریوم و توکن های مربوط به آن (ERC20) می باشد و برای استفاده از اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) اتریوم و مبادله توکن های این شبکه بسیار مناسب است. این کیف پول به صورت یک افزونه برای مررگرهای گوگل کروم، فایرفاکس و بریو و همچنین به صورت اپلیکیشن اندروید و ios قابل استفاده است. نکته قابل توجه دیگر یکپارچه سازی این کیف پول با صرافی های coinbase و ShapeShift می باشد که باعث شده مبادله ارزهای دیجیتال در آن به سادگی انجام گیرد.

4- کیف پول‌های تحت وب مربوط به صرافی‌ها

صرافی های آنلاین ارز دیجیتال علاوه بر امکانات اصلی خود، یعنی ترید، خرید و فروش و قراردادهای هوشمند، امکان ذخیره سازی دارایی های کاربر در کیف پول داخلی صرافی را نیز دارند. بهترین صرافی هایی که پیشنهاد می شوند، صرافی های Binance ، Coinbase و Coinex هستند. کاربرد اصلی این والت های داخل صرافی برای نگهداری کوتاه مدت ارزهای دیجیتال و استفاده از آنها برای ترید کردن و قراردادهای هوشمند می باشد. با توجه به اینکه امکان حملات سایبری و هک شدن صرافی ها بسیار بیشتر از والت های نرم افزاری و سخت افزاری می باشد، این والت ها برای نگهداری طولانی مدت ارزهای دیجیتال پیشنهاد نمی شوند.  

 

استفاده از بیش از یک والت

با توجه به پیشرفت روزافزون والت های نرم افزاری و رایگان بودن آنها، این ایده به ذهن می‌آید که دارایی های دیجیتال خود را بین چند والت تقسیم کنیم. حتی می توان بخشی از دارایی را در یک کیف پول سخت افزاری نگهداری کرد و بقیه را داخل والت های نرم افزاری واریز کرد. در ادامه دلایلی برای استفاده کردن از چند والت را بیان می کنیم:

1- داشتن نسخه پشتیبان و بازیابی

تصور کنید که همه دارایی های دیجیتال شما در داخل یک کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری ذخیره شده باشد و اتفاقی برای شما بیفتد که توانایی دسترسی به این کیف پول ها را نداشته باشید. اتفاقاتی مثل گم شدن کیف پول سخت افزاری، هک شدن، فراموشی رمز و پین ورود، مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری کیف پول ها و ... باشد. در این حالت همه دارایی شما در معرض خطر قرار می گیرد و ممکن است آن را از دست بدهید. منطقی است که با این حال، همه دارایی خود را در یک کیف پول واحد نگه ندارید و از چند کیف پول استفاده کنید تا در چنین مواقعی بخش بیشتری از دارایی خود را حفظ کرده باشید.

2- جدا کردن دارایی ها با کاربردهای متفاوت

امروزه توکن های بسیار زیاد و متنوعی در بازار ارزهای دیجیتال عرضه شده است. با امکاناتی که شبکه های ERC20 و BSC ارائه می دهند، ساخت توکن بسیار ساده شده است و بسیاری از شرکت ها اقدام به معرفی توکن های مخصوص خود کرده اند. بنابراین می توان ارزهای دیجیتال را با مقاصد مختلفی خریداری کرد. ارزهای بنیادی مثل بیت‌کوین و اتریوم، آلت کوین های مطرح بازار مثل کاردانو، استلار، بایننس کوین و ... و ارزهای تازه معرفی شده و شت کوین ها، انواع مختلفی از سرمایه گذاری ها هستند که می تواند در این حوزه انجام داد. می توان ارزهایی را که به دید بلند مدت خریداری می کنید، در یک والت نگهداری کرد و ارزهای کوتاه مدت را در یک والت دیگر. یا اینکه از یک کیف پول برای سرمایه گذاری استفاده کرد و از یک کیف پول دیگر برای کاربردهای روزمره همچون پرداخت ها و واریز به صرافی ها استفاده کرد.

3- جهت یادگیری و آموزش

بسیاری از افراد ممکن است که هنوز آشنایی کامل با حوزه ارزهای دیجیتال نداشته باشند و بخواهند که با آزمون و خطا با این حوزه آشنا شوند. همچنین استراتژی های مختلفی برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارا هستند. سرمایه گذاران می توانند از چند والت استفاده کرده و در هر والت یکی از استراتژی های مناسب را به صورت آزمایشی به کار ببرند و بعد از گذشت مدتی، بازدهی والت های خود را مقایسه کنند تا بهترین استراتژی برای آنها مشخص شود.