NFT چیست و چگونه کار می کند

اگر بتازگی در عرصه ارز های دیجتال شروع به فعالیت کردید و یا مدتی هست که در این عرصه حضور دارید، دانستن اصطلاحات و عنوان هایی که تغییرات اساسی در دنیای بلاکچین ایجاد کردند یک عامل مهم تلقی میشود. از جمله این موارد NFT  ها هستند. این توکن های غیر قابل تبدیل در سال اخیر شکلی انفجاری به خود گرفتند. از هنر و موسیقی گرفته تا لوازم بهداشتی و صنعت غذایی همچون نبات در حال فروش هستند! اما آیا واقعا ارزش پولی که در آنها صرف میشود را دارند یا فقط یک جو گذرا هستند مثل خیلی چیز های دیگر؟ برخی باور دارند NFT  ها چیزی جز یک حباب آماده ترکیدن نیستند و برخی دیگر هم بر این باورند که NFT  ماندگارند و قرار هست تا سرمایه گذاری را برای همیشه تغییر دهند.

NFT  ها چیست؟

NFT ها یک دارایی دیحیتالی هستند که به نوعی نماینگر مالکیت بر اشیای دنیای واقعی مثل هنر، موسیقی، موارد درون بازی ها و محتوای ویدیویی هستند. خرید و فروش آنها به صورت آنلاین و اغلب با ارز های دیجیتال صورت میگیرد و به طور کلی با همان تکنولوژی ارز های دیحیتال هم رمزنگاری میشوند. اگرچه NFT ها از سال 2014 ایجاد شدند اما شهرتی که اکنون دارند غیر قابل وصف است زیرا به یک روش محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال تبدیل شده که این محبوبیت حتی روز افزون میباشد. از ماه نوامبر سال 2017 میلادی عدد عجیب 174 میلیون دلار برای NFT  ها هزینه شد که نشان میدهد میتواند پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری داشته باشند.
  بسیاری  از NFT ها خلاقیت های دیجیتالی بودند که از قبل به نوعی وجود داشتند، برای مثال کلیپ های ویدیوی نمادین از مسابقات فوتبال یا بویژه بسکتبال در آمریکا که به صورت نسخه های رمزنگاری شده بودند. مثالی دیگر شکل رمزنگاری شده برخی محتوا های پرتکرار هستند که ممکن هست در حال حاضر در اینستاگرام در حال نشر باشد. پس به نوعی  NFT ها مواردی هستند که از قبل وجود داشتند و یا جدیدا به بوجود آمدند و رمزنگاری شدند توسط تکنولوژی ارزهای دیحیتال تا قابلیت مالکیت بر آن اثر ایجاد شود و قابل خرید و فروش باشد.
از آنجاییکه هر شخصی توانایی این را دارد که تک اثر یا مجموعه اثرهای NFT  شده را به صورت رایگان ببیند این سوال پیش میاید که چرا افراد میلیون ها صرف چیزی کنند که براحتی قابل دانلود و یا اسکرین شات گرفتن است؟
زیرا NFT  این اجازه را به خریدار میدهد تا خود را مالک نسخه اورجینال آن اثر معرفی کند که برای برخی افراد اعلام مالکیت آن اثر از خود آن اثر با ارزش تر است، پس به نوعی جو حاکم درNFT ها را میتوان رجز خوانی ادعای مالکیت بر اثرهای محتلف دانست.
 

NFT  ها چه تفاوتی با ارز های دیجیتال دارند؟

NFT مخفف Non Fungible Token  یا توکن غیر قابل تبدیل یا معامله هست. به طور کلی با استفاده از همان برنامه نویسی ارز های دیجیتال رمزنگاری شدند مثل بیتکوین و اتریوم اما شباهت های NFT ها با ارز های دیجیتال در همینجا ختم میشود.
پول فیزیکی و ارزهای دیجیتال "قابل معامله" است ، به این معنی که می توان آنها را با یکدیگر معامله یا مبادله کرد. آنها همچنین از نظر ارزش برابر هستند - یک دلار همیشه به ارزش یک دلار دیگر است. یک بیت کوین همیشه با بیت کوین دیگر برابر است. قابلیت تبدیل یک نوع ارز دیجیتال بدلیل برابری ارزش آن، آن را به وسیله ای قابل اعتماد برای انجام معاملات در بلاکچین تبدیل می کند.
در NFT ها این قانون صدق نمیکند چراکه یک NFT با NFT دیگر ارزشی برابر ندارد، زیرا هر NFT یک امضای دیجیتالی مختص به خود دارد که مبادله NFT ها با یکدیگر را غیر ممکن میکنند. برای مثال یک کلیپ ویدویی NFT  که در مورد یک بازی است، لزوما با NFT ویدویی دیگر در مورد همان بازی، ارزش یکسان ندارد.

NFT ها چگونه کار میکنند؟

NFT ها در یک بلاکچین که یک شبکه عمومی توزیع شده است تا معاملات و تبادلات را در خود ثبت کنند، وجود دارند.
شما احتمالا با بلاکچین به عنوان فرآیندی که وجود ارز های دیجیتال رو ممکن میسازند، بیشتر آشنا هستید. منحصرا ،
NFT ها معمولاً در بلاکچین اتریوم نگهداری می شوند ، اگرچه بلاکچین های دیگر نیز از آنها پشتیبانی می کنند. NFT ها از اشیا دیجیتالی ساخته و یا اصطلاحا MINT میشوند که هم نمایانگر اشیای ملموس و هم غیر ملموس هستند مثل:

- اثر های هنری
- گیف ها
(Gifs)
- ویدوی ها و لحظات داغ ورزشی
- مواردی که قابل تهیه در کلکسیون هستند
- آواتار ها و آیتم های مربوط به بازی های ویدویی
- کتانی های طراحی شده
- آهنگ ها و موسیقی ها
- و ....


حتی توییت ها هم حساب می شوند. جک دورسی ، بنیانگذار توییتر ، اولین توئیت خود را به عنوان NFT با بیش از 2.9 میلیون دلار فروخت! اساساً ، NFT ها مانند آیتم های کلکسیون فیزیکی هستند ، فقط بصورت دیجیتالی. بنابراین خریدار به جای اینکه یک نقاشی رنگ روغن واقعی به دیوار آویزان کند ، به جای آن یک سند دیجیتالی دریافت می کند.
آنها همچنین از حقوق مالکیت انحصاری برخوردار هستند. یعنی
NFT ها می توانند همزمان فقط یک مالک داشته باشند. داده های منحصر به فرد NFT ها در مورد تأیید مالکیت و انتقال توکن ها را بین مالکان را آسان می کند. مالک یا سازنده همچنین می تواند اطلاعات خاصی را در داخل آنها ذخیره کند. به عنوان مثال ، هنرمندان می توانند آثار هنری خود را با درج امضای خود در NFT امضا کنند.

NFT ها برای چه کارهایی استفاده می شوند؟

فناوری Blockchain و NFT فرصتی منحصر به فرد برای کسب درآمد از کالاهای خود به هنرمندان و سازندگان محتوا می دهند. به عنوان مثال، هنرمندان، دیگر برای فروش هنر خود مجبور نیستند به گالری ها یا حراج خانه اعتماد کنند. در عوض ، هنرمند می تواند آن را مستقیماً به عنوان NFT به مصرف کننده یا خریدار بفروشد ، که به آنها امکان می دهد بیشتر سود خود را نیز حفظ  کنند. علاوه بر این ، هنرمندان می توانند در حق امتیاز برنامه ریزی کنند تا هر زمان که هنرشان به مالک جدید فروخته شود ، درصدی از فروش را دریافت کنند. این ویژگی بسیار جذاب است زیرا هنرمندان در حالت عادی پس از فروش هنر خود درآمد بعدی را دریافت نمی کنند. به عبارتی ساده و دیگر چون از تکنولوژی بلاکچین استفاده میکنند دست واسطه ها را کوتاه میکنند و مزایای بهتری نیز دارند.
هنر تنها راه کسب درآمد با
NFT نیست. مارک هایی مانند Charmin و Taco Bell برای جمع آوری کمک مالی برای امور خیریه، ایده هنر NFT با مضمون ارائه کرده اند. Charmin پیشنهاد خود را "NFTP" (دستمال توالت غیر قابل شستشو) نامید و هنر NFT Taco Bell در چند دقیقه به فروش رسید ، و بهترین پیشنهاد با 1.5 اتر بسته بندی شده (WETH) بود - معادل 3،723.83 دلار هنگام نوشتن مقاله.
Nyan Cat ، GIF متعلق به سال 2011، که گربه ای با بدن پاپ تارت است، در ماه فوریه نزدیک به 600000 دلار فروخته شد. و NBA Top Shot از اواخر ماه مارس بیش از 500 میلیون دلار فروش داشته است. حتی افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ و لیندسی لوهان در حال پریدن روی باند واگن NFT هستند و خاطرات ، آثار هنری و لحظات بی نظیری را به ثبت میرسانند .

چطور NFT بخریم؟

اگر مایل به راه اندازی مجموعه NFT خود هستید ، باید ابتدا موارد کلیدی را تهیه کنید:
ابتدا باید کیف پول دیجیتالی تهیه کنید که به شما امکان ذخیره
NFT و ارزهای دیجیتال را بدهد. بسته به اینکه ارائه دهنده NFT شما چه ارزهایی را قبول می کند ، احتمالاً باید ارز دیجیتالی مانند اتر خریداری کنید. حال که کیف پول خود را انتخاب کردید می توانید ارز دیجیتال مورد نظر را خرید کنید و سپس آن را از صرافی به کیف پول انتخابی خود منتقل کنید. به هنگام خرید ارز دیجیتال برای تهیه NFT مراقب کارمزد ها باشید تا ضرر نکنید و از قبل حساب آن را داشته باشید.

بازارهای محبوب NFT:

هنگامی که کیف پول خود را راه اندازی کردید و بودجه آن را تأمین کردید ، سایت های NFT برای خرید کم نیستند. در حال حاضر ، بزرگترین بازارهای NFT عبارتند از:

OpenSea.io

این پلتفرم نظیر به نظیر خود را به عنوان تهیه کننده "کالاهای دیجیتالی نادر و کالاهای قابل جمع آوری" معرفی می کند. برای شروع ، تنها کاری که باید انجام دهید ایجاد یک حساب کاربری برای مرور مجموعه های NFT است. همچنین می توانید برای کشف هنرمندان جدید ، قطعات را بر اساس حجم فروش مرتب کنید.
Rarible:

مشابه OpenSea ، Rarible یک بازار آزاد و دموکراتیک است که به هنرمندان و سازندگان امکان صدور و فروش NFT را می دهد. رمزهای RARI صادر شده در سیستم عامل دارندگان را قادر می سازند تا ویژگی هایی مانند هزینه ها و قوانین جامعه را بسنجند.

اگرچه این سیستم عامل ها و سایر سیستم ها میزبان هزاران سازنده و گردآورنده NFT هستند ، اما مطمئن باشید که قبل از خرید دقیقاً تحقیق خود را انجام می دهید. برخی از هنرمندان قربانی تقلبیاتی شده اند که بدون اجازه آنها آثار خود را لیست کرده و فروخته اند.
 

آیا باید NFT بخریم؟

آیا چون امکان خرید  NFT فراهم هست باید آن را خرید؟
NFT ها خطرناک هستند زیرا آینده آنها نامشخص است و ما هنوز سابقه زیادی برای قضاوت در مورد عملکرد آنها نداریم. از آنجاییکه NFT ها بسیار جدید هستند ، ممکن است ارزش داشته باشد مقادیر کمی سرمایه گذاری کنید تا مورد آزمایش قراربگیرند.
به عبارت دیگر ، سرمایه گذاری در
NFT ها عمدتا یک تصمیم شخصی است. اگر پولی برای پس انداز دارید ، شاید قابل معقول باشد ، به خصوص اگر اثری برای شما معنی داشته باشد.
اما به خاطر داشته باشید ، ارزش
NFT کاملاً بر اساس آنچه شخص دیگری مایل به پرداخت آن است ، استوار است. بنابراین ، تقاضا به جای شاخص های اساسی ، فنی یا اقتصادی ، قیمت را تحریک می کند. این بدان معناست که یک NFT ممکن است با هزینه کمتر از مبلغی که برای آن پرداخت کرده اید ، فروش مجدد داشته باشد. یا اگر کسی آن را نخواهد ممکن است به هیچ وجه قادر به فروش مجدد آن نباشید. ضمن اینکه NFT  ها ممکن است شامل دریافت مالیات بشوند بنابراین شاید تمایل داشته باشید قبل از خرید هرگونه NFT با یک مشاور مالی مشورت کنید.
دقیقاً مانند هر سرمایه گذاری دیگر به
NFT ها نزدیک شوید: تحقیق خود را انجام دهید ، خطرات را درک کنید - از جمله اینکه ممکن است تمام دلارهای سرمایه گذاری خود را از دست بدهید - و اگر تصمیم به ریسک کامل دارید ، با احتیاط کافی رفتار کنید.