تفاوت کوین با توکن در چیست؟

ورود به بازار ارزهای پایه در صورتی که اطلاعاتی در این خصوص نداشته باشید می تواند کار پیچیده و دلهره اوری باشد. حتی اگر با این بازار آشنایی کاملی نداشته باشید  ولی احتمال زیادی دارد که در مورد بیت کوین چیزهایی شنیده باشید، اما در مورد هزاران کوین دیگری که در این بازار وجود دارد چیزی ندانید.

برای درک بهتر بازار های رمز نگاری، ارزهای پایه را می توان به دو دسته مجزا تقسیم کرد: کوین و توکن.

بسیاری کلمات "کوین" و "توکن" را به عنوان مترادف در نظر می گیرند و توسط بسیاری از افراد قابل تعویض هستند. اما مفهوم این دو کاملا متفاوت است. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کاملی در مورد این دو کلمه خدمت شما ارائه دهیم تا بتوانید تفاوت این دو را به درستی درک کنید.

 

کوین چیست؟

کوین که به آن الت کوین یا ارز رمزنگاری شده نیز می گویند، پول دیجیتالی است که با استفاده از تکنیک های رمزگذاری ایجاد می شود. بیت کوین مشهورترین مثال برای کوین است. بیت کوین مبتنی بر بلاکچین می باشد. داده ها به صورت جمعی ذخیره می شوند و بین شرکت کنندگان بلاک چین به اشتراک گذاشته می شوند. بلاک چین شفافیت را تضمین می کند و تقلب را کاهش می دهد. کوین های که مبتنی بر پروتکل بیت کوین، توسط ساتوشی ایجاد شده و در دسترس عموم قرار گرفته است (لیتکوین، نیم کوین) و کوین هایی که با بلاک چین کار می کنند و به طور خاص برای آن ها ایجاد شده اند ( ریپل ، مونرو).

کوین ها دارای ویژگی های مشابه پول هستند: قابلیت تقسیم، حمل، عرضه محدود و ... دارند. بسیاری بر این باورند که در آینده کوین ها جایگزین پول متعارف می شوند.

مشخصات اصلی کوین ها عبارتند از:

1) آنها به زنجیره بلوک باز عمومی گره خورده اند - هر کسی مجاز به پیوستن و شرکت در شبکه است.

2) ممکن است ارسال ، دریافت یا استخراج شوند.

انواع کوین

به طور کلی کوین ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد:

ارزهای دیجیتال متمرکز: این نوع ارز دیجیتال در حقیقت مانند پول های رایج عمل می کنند، تنها تفاوت ان این است که این ارزها در دنیای دیجیتال قرار دارد. مانند پول که بانک های مرکزی بر روی چاپ عرضه و تقاضای آن کنترل وجود دارد. سازندگان این کوین ها نیز بر میزان و چاپ آن ها کنترل دارند.

ارزهای دیجیتال غیر متمرکز: در این نوع ارزها توسعه دهندگان هیچ گونه کنترلی بر روی آن ندارند. و اطلاعات ان ها بر روی یک سرور ذخیره نمی شود بلکه بر روی هزاران سرور به صورت شبکه ای ذخیره می شود. همین مسئله باعث می شود که احتمال هک و دزدی پایین اید و شفافیت و اعتماد بر روی آن افزایش پیدا کند.

توکن چیست؟

توکن ها به ارزهای رمز پایه ای اشاره می کنند که به خودی خود شبکه بلاکچین ندارند. در عوض این ارزهای رمز پایه بر روی بلاک چین دیگری ساخته شده است. کاربران می توانند با استفاده از بسیاری از پلتفرم ها DeFi (امور مالی غیر متمرکز) توکن دیجیتالی ایجاد کنند.

به دلیل پشتیبانی از قرار دادهای هوشمند، اتریوم یکی از محبوب ترین گزینه ها به شمار می آید. امروزه توکن های دیجیتالی بسیار یافت می شوند که دارای علامت ERC-20 هستند،  زیرا پلتفرم اتریوم به راحتی امکان ایجاد توکن در بالای بلاکچین اتریوم را فراهم می کند. در حال حاضر هزاران توکن در بازار وجود دارد.

چگونه از توکن های دیجیتال استفاده کنیم؟

دقیقا مانند کوین های دیجیتالی، توکن ها نیز ارزش را منتقل می کنند. در بیشتر موارد، یک توکن دیجیتال دارای قدرت های اضافی است. هر کس می تواند توکن دیجیتال ایجاد کند تا ویژگی های خاص را بر آورده کند.

 

انواع توکن های دیجیتال که برای اهداف گوناگون وجود دارد:

توکن های ارزی (Security tokens): به عنوان یک روش سرمایه گذاری دارایی که در دنیای واقعی مانند سهام و درآمد ثابت عمل می کنند. کاربرد این توکن مانند سایر ارزهای دیجیتال است.

توکن های کاربردی (Utility tokens): با ظهور اتریوم این نوع توکن ها بوجود آمدند. بر خلاف توکن های ارزی، توکن های کاربردی به دارندگانشان اجازه دسترسی به محصول یا سرویس خاص را می دهد. این نوع توکن ها چندین کاربرد دارد و معمولا بر روی یک بلاک چین مانند اتریوم ایجاد می شوند.

توکن های دارایی (Asset tokens): این نوع توکن به عنوان نماینده دیجیتالی هستند که به یک دارایی واقعی مانند املاک و مستغلات، طلا و ... مرتبط می شوند. توکن دارایی نشان دهنده سرمایه گذاری در دنیای واقعی است.

توکن‌های جایزه (Reward tokens: این نوع توکن ها معادل امتیاز است و برای پرداخت جایزه مورد استفاده قرار می گیرد.
توکن های بهادار (Securities tokens): با این توکن ها می توان محصولات و خدمات را خریداری کرد. این ویژگی باعث شده تا فعالان بازار و کمیسیون بورس وراق بهادار امریکا (SEC) آن ها را به عنوان توکن بهادار طبقه بندی کنند.

توکن یا کوین – تفاوت های اصلی

به طور خلاصه برخی تفاوت های اساسی توکن و کوین به شرح زیر است:

  • -کوین ها بر اساس شبکه بلاک چین بومی ساخته شده اند ولی توکن ها بر روی بلاک چین موجود ایجاد شده اند.
  • -از کوین می توان برای پرداخت استفاده کرد، اما توکن ها برای نیاز های متعدد مورد استفاده قرار می گیرند.
  • -ایجاد کوین دشوار تر از توکن هایی است که می توانند بر اساس زنجیره بلوکی مانند اتریوم ساخته شود.
  • -کوین ها از طریق استخراج بوجود می آید، در حالی که توکن ها از طریق ICO ساخته می شوند.