معاملات آتی یا فیوچرز چیست؟

با افزایش محبوبیت ارز دیجیتال روند خرید و فروش نیز در کشورهای مختلف بسیار گسترش پیدا کرده است. روش های مختلفی برای کسب در آمد در بازار سرمایه وجود دارد که انجام معاملات به نوعی اهمیت بالایی نسبت به روش های دیگر دارد و در چند سال اخیر معاملات فیوچرز (Trading Futures ) جزء روشهای جدید و پر طرفدار در بین کاربران بوده است.

قرار داد آتی یا فیوچرز چیست؟

این نوع قرار داد بین دو نفر به صورت کاملا توافقی بسته می شود که در آن شخص خریدار با توجه به قیمت مشخص و زمان معین کالایی را از فروشنده خریداری می کند. می خواهیم یک مثال ملموس برای درک بیشتر این مطلب بیان کنیم . اگر شما قصد ساخت خانه ای را داشته باشید و قبل از شروع به انجام هر کاری آهن مورد نیازتان را با قیمت روز خریداری کنید و پول آن را به طور کامل پرداخت نمایید ولی چند ماه بعد آن را تحویل بگیرید، شما معامله فیوچرز ( آتی ) انجام داده اید. در این صورت اگر قیمت آهن بالا رود شما چند ماه بعد سود بسیاری کسب کرده اید ولی در صورتی که قیمت آن کاهش پیدا کرده باشد فروشنده از فروش کالا سود کرده است. حال این معامله در بازار های ارز دیجیتال نیز اتفاق می افتد.

تاریخچه معالات آتی

اولین معاملات آتی در سال 1730 در معامله Dojima Rice در کشور ژاپن اتفاق افتاد.  بعد از آن در سال 1848 ایالت متحده اولین بورس رسمی تجارت کالا را در غرب راه اندازی کرد و اولین معاملات فیوچرز بر روی سه کالای اساسی کشاورزان بسته شد که این روند روز به روز گسترس پیدا کرد تا در بازار سرمایه از آن استفاده شد.

هدف از قرار داد های فیوچرز چیست؟

این نوع قرار داد به دو منظور شکل گرفته است:

1- پوشش ریسک

معاملات آتی این امکان را به خریدار و فروشنده می دهد که از خطراتی که احتمال دارد در معامله کالا اتقاق بی افتد جلوگیری کنند. با کمک چنین قرار دادهایی ریسک نوسانات قیمت برای فروشنده و خریدار کاهش پیدا می کند.

2- سفته بازی

با تحلیل روند بازار معامله گران از قرار دادهای آتی استفاده می کنند تا بیشترین سود را کسب کنند. در سفته بازی کسانی که کالایی را خریداری می کنند تنها به دنبال سود هستند و نیاز به کالا ندارند.

چه صرافی هایی از قرار دادهای آتی پشتیبانی می کنند؟

صرافی های زیادی وجود دارند که از این نوع معاملات پشتیبانی می کنند که در ادامه خدمت شما معرفی می شوند:

  • - صرافی بایننس Binance

بایننس محبوب ترین صرافی در جهان به شمار می آید که انجام معاملات آتی نیز در آن انجام می گیرد. بایننس در وب سایت رسمی خود اعلام کرد استقبال از این نوع معامه بسیار افزایش پیدا کرده است که توانسته به رقمی در حدود 207 میلیارد دلار بیت کوین برسد، که بسیار عجیب و باورنکردنی است.

  • - صرافی بیتمکس Bitmex

حجم معاملات روزانه در این صرافی بسیار زیاد است به طوری که باعث جذب بیشتر کاربران می شود. در این صرافی امکان قرار دادهای آینده وجود دارد.

  • - صرافی بکت Bakkt

قرار دادهای آتی در این صرافی یک روز تا یک ماهه بسته می شود و در زمان سر رسید تسویه حساب انجام می گیرد.

  • - بورس معاملات شیکاگو CBOE

این صرافی از سال 2017 کار خود را در حوزه معاملات آینده شروع کرده است. در این پلتفرم می توان از مارجین استفاده کرد که بیشترین نرخ مارجین که معامله گران از آن می توانند استفاده کنند 40 برابر است.

  • - شیکاگو کانتایل CME

این پلتفرم جزء موفق ترین صرافی های آنلاین در حوزه معاملات فیوچرز است. که در سال 2018 حدود 119% رشد داشته است.

  • - صرافی کوینکس CoinEX

قرارد داد های آتی در این صرافی با نام perpetual نمایش داده می شود. این نوع معاملات در این پلتفرم تاریخ انقضا نداشته و تا هر زمان که مایل باشید می توانید آن را انجام دهید.

مزایایی که قرار دادهای آتی دارند؟

هر معامله ای برای خود مزایایی دارد و معاملات آتی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. اگر شما تحلیلی از روند بازار دارید و می دانید بعد از مدت زمانی مشخص ارز مورد نظرتان رشد چشمگیری خواهد داشت در این حالت قرار دادهای فیوچرز بهترین گزینه برای شما هستند. در این حالت شما ارز را با قیمت کنونی خریداری و هزینه آن را پرداخت می کنید و بعد از طی شدن زمان مورد نظر آن را دریافت می کنید و سود آن را کسب می کنید. البته اگر تحلیل درستی انجام نداده باشید ممکن است قیمت ها کاهش پیدا کند و شما دچار ضرر شوید.

شما می توانید در این معاملات در نقش فروشنده نیز ظاهر شوید. در این حالت شما ارز خود را با قیمت مشخص می فروشید و پول آن را دریافت می کنید ولی ارز از حساب شما کسر نمی شود و در سر رسید مشخص ارز از حساب کاربری شما برداشت می شود. درصورتی که قیمت ارز فروخته شده بالا رود شما ضرر کرده اید.

نحوه انجام معاملات آتی یا فیوچرز در دنیای ارزهای دیجیتال

شاید با توضیحات پیرامون مفهوم کلی قراردادهای آتی کمی گیج شده باشید و این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که قراردادهای آتی یا فیوچرز در ارزهای دیجیتال چگونه انجام می شود و چگونه می تواند به ما سود برساند.

توجه داشته باشید که صرافی های ارز دیجیتال، شما را در روند سفته بازی و پیچیدگی های قراردادهای آتی قرار نمی دهند و نیازی نیست که کاملا به این مفاهیم آشنا باشید تا بتوانید در این بازار فیوچرز ترید کنید. در صرافی های ارز دیجیتال، شما با ورود به یک معامله فیوچرز، یک ارز را واقعا خریداری نکرده اید و فقط به صورت مجازی آن ارز به شما داده می شود. این تفاوت اصلی معاملات فیوچرز و اسپات در صرافی های ارز دیجیتال می باشد. در معاملات اسپات، شما به معنای واقعی یک ارز دیجیتال را خریداری کرده اید و می توانید آن را در والت خود مشاهده کنید. اما در معاملات فیوچرز، ارز شما فقط به صورت مجازی در اختیار شما قرار می گیرد.

برای ورود به یک معامله فیوچرز باید بخشی از کل موجودی خود را که قصد دارید با آن به معامله وارد شوید را وثیقه بگذارید. در نتیجه این مقدار از موجودی شما همچنان در کیف پول شما موجود است، اما تا وقتی که معامله حال حاضر خود را تسویه نکنید، نمی توانید از آن در بقیه معاملات استفاده کنید. فرض کنید که در یک معامله فیوچرز بیت کوین، شما در قیمت 40 هزار دلار قصد دارید به اندازه هزار دلار وارد شوید. در نتیجه هزار دلار از موجودی خود را وثیقه میگذارید و صرافی به صورت مجازی به اندازه هزار دلار، بیت کوین چهل هزار دلاری در اختیار شما قرار می دهد، اما چیزی به پرفتوی والت شما اضافه نمی شود. پس از گذشت یک زمان مناسب، قیمت بیت کوین به 44 هزار دلار می رسد و شما قصد دارید از این معامله خارج شوید. در نتیجه صرافی سود شما (10 درصد)، یعنی 100 دلار را به شما پرداخت می کند و همچنین هزار دلار وثیقه شما نیز آزاد می شود. و اگر قیمت بیت کوین پایین بیاید و بر فرض به 36 هزار دلار برسد، صرافی 100 دلار از آن هزار دلار شما برمیدارد و بقیه آن (900دلار) را به شما برمیگرداند.

لوریج یا اهرم

یکی از مهم ترین موضوعات در مورد معاملات فیوچرز، بحث معاملات لوریج دار یا اهرم دار می باشد که باعث شده این بازار برای کاربران جذابیت زیادی داشته باشد.

فرض کنید شما قصد دارید وارد یک معامله فیوچرز شوید، اما پول کمی دارید و می خواهید با پول بیشتری وارد این معامله شوید. از آنجایی که معاملات فیوچرز به صورت مجازی انجام می شوند، صرافی می تواند به اندازه چند برابر مقدار وثیقه شما، برای شما معامله را انجام دهد. اینکه شما بخواهید چند برابر از سرمایه خود را وارد یک معامله کنید را اهرم یا لوریج تعیین می کند. برای مثال در صرافی بایننس، برای معاملات فیوچرز بیت کوین می توانید اهرم 1 تا 125 را انتخاب کنید.

برای مثال، اگر بخواهید با سرمایه 100 دلاری خود وارد یک معامله فیوچرز با اهرم 10 شوید، صرافی به میزان 10 برابر سرمایه شما، به شما ارز اختصاص می دهد. یعنی اگر قیمت یک ارز را 5 دلار فرض کنیم، شما در شرایط عادی می توانستید با 100 دلار خود، به اندازه 20 واحد از این ارز را در یک معامله فیوچرز داشته باشید. اما با انتخاب اهرم 10، صرافی به شما 200 واحد از این ارز را اختصاص می دهد. در نتیجه سود و یا ضرر شما نیز 10 برابر خواهد شد.

لیکویید شدن در معاملات فیوچرز

توجه کنید که در صورت استفاده از معاملات اهرم دار، همانطور که احتمال سود شما چند برابر خواهد شد، ریسک ضرر شما نیز چند برابر خواهد شد. علاوه بر این در معاملات اهرم دار، این امکان وجود دارد که با کاهش قیمت یک ارز، کل سرمایه شما که با آن وارد معامله شده اید، از دست برود.

فرض کنید که در قیمت 40 هزار دلار بیت کوین، شما وارد یک معامله فیوچرز با اهرم 10 شده اید و به اندازه 100 دلار هم نزد صرافی وثیقه گذاشته اید. از شانس بد شما، قیمت بیت کوین پایین می آید و به 36 هزار دلار می رسد. در حالت بدون اهرم، شما 10 درصد ضرر می کنید. اما وقتی از اهرم 10 استفاده می کنید، 10 درصد ضرر شما نیز در 10 ضرب می شود و در نتیجه 100 درصد ضرر خواهید کرد. ضرر 100 درصدی به این معنی است که کل سرمایه شما وارد ضرر شده است و در صورت افت بیشتر قیمت، سرمایه شما منفی خواهد شد. از آنجایی که امکان چنین چیزی وجود ندارد، هنگامی که قیمت به 36 هزار دلار می رسد، صرافی به صورت اتوماتیک کل آن 100 دلاری که وثیقه گذاشته بودید را برای خود برمیدارد و معامله را می بندد.

در نتیجه، معاملات اهرم دار در دنیای پر نوسان ارزهای دیجیتال می تواند بسیار پرخطر باشد و در صورتی که بدون آگاهی و تحلیل وارد یک معامله شوید، ممکن است که کل پول خود را از دست بدهید.

در جهت کاهش ریسک های این حوزه، پیشنهاد میکنیم مقاله راهکارهای مدیریت سرمایه تیم بست سیگنال را مطالعه کنید. علاوه بر این، شما می توانید از خدمات سیگنال های بایننس فیوچرز تیم بست سیگنال استفاده کنید. تیم تحلیل بست سیگنال با سال ها تجربه ترید در این بازار، تخصصی ترین تحلیل ها را در مورد این بازار را ارائه می دهد و به صورت روزانه در کانال های سیگنال VIP پرسودترین سیگنال های بازار فیوچرز، اسپات و همچنین فارکس منتشر می شود. شما عزیزان می توانید گزارش سود ماهانه سیگنال های فیوچرز تیم ما را در مشاهده کرده و همچنین در صورت تمایل می توانید از سیگنال رایگان ما استفاده کنید تا با روند کار و میزان سود سیگنال ها آشنا شوید.

مقاله مرتبط:

آموزش جامع مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک

معرفی و آموزش کاربردی مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک در بازار های مالی به همراه مثال واقعی و تکنیک های طلایی

جمع بندی

معاملات فیوچرز که به آن معاملات آتی نیز گفته می شود. یک نوع موافقت نامه است که بین خریدار و فروشنده بسته می شود، بسته به نوع صرافی که ترید در آن انجام می شود پرداخت مبلغ در ابتدا و یا در زمان تسویه انجام می گیرد. از ویژگی های مهم این نوع معالات مدیریت ریسک است که باید به آن توجه ویژه داشت.