ربات های تریدینگ، مزایا و معایب

ربات تریدینگ چیست؟

این روزها هوش مصنوعی به سرعت در حال گسترش در جهان می باشد و کم کم همه چیز در جهان به سمت هوشمند شدن پیش می رود. دنیای ترید و معامله گری نیز از این موضوع مستثنا نیست و هوشمندسازی به این حوزه نیز وارد شده است.

ربات های تریدینگ، از ایده ای استفاده می کنند که شاید تا چندین سال پیش، یک رویا به نظر می رسد و اما امروزه، چندین سال است که به واقعیت پیوسته است. این رویا این بود که انسان بتواند در هر لحظه بازارهای مالی را رصد کند، به طور همزمان چندین ارز دیجیتال و یا چندین سهام مختلف را در بازارهای مختلف و در تایم فریم های مختلف بررسی کنید و در ادامه به معالمه بپردازد. ربات های تریدینگ این رویا را به حقیقت رسانده اند.

ربات ترید چیست

ربات های تریدینگ از الگوریتم های مختلف که توسط برنامه نویسان مجرب طراحی شده اند، پیروی می کنند. با استفاده از این الگوریتم ها، ربات ها پیوسته بازارها را در زمان های مختلف و به وسیله شاخص ها، اندیکاتورها و الگوهای مختلف رصد و بررسی می کنند و با تشخیص نقاط ورود مناسب به بازار، به صورت اتوماتیک سیگنال ترید را تولید و یا به طور خودکار معامله را انجام می دهند.

ربات های تریدینگ علاوه بر اینکه می توانند به صورت هوشمند و با استفاده از این الگوریتم ها بازار را پیشبینی کنند و بر اساس آن برای شما معامله کنند، می توانند معاملات تریدرهای بزرگ و باتجربه را عینا برای شما انجام دهند. به این کار، کپی تریدینگ (Copy Trading) گفته می شود. یعنی یک تریدر با تجربه، معاملات خود را انجام می دهد، ربات این معاملات را می بیند و برای ما نیز به صورت اتوماتیک در همان لحظه معاملات را اجرا می کند.

ربات تریدینگ چیست و چگونه کار میکند

ربات های تریدینگ چگونه کار می کنند؟

برای استفاده از ربات های تریدینگ شما معمولا به کلید API صرافی خود احتیاج دارد. کلید API یک کد چند کاراکتری است که صرافی در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید آن را به ربات بدهید. ربات از طریق این API می تواند به حساب شما متصل شود و با استفاده از سرمایه موجود در حساب شما، خرید و فروش انجام دهد. البته نگران نباشید، چرا که ربات تنها برای باز و بسته کردن معاملات اختیار خواهد داشت و نمی تواند پولی را از حساب شما برداشت و یا واریز کند. درواقع API تنها اختیار خرید و فروش و ترید کردن با همان سرمایه موجود در حساب را به ربات می دهد (مگر این که از طریق صرافی این امکان را برای ربات فعال کنید).

ربات های تریدینگ در دو نوع رایگان و غیر رایگان در دسترس هستند. ربات های رایگان معمولا برنامه نویسی ابتدایی دارند و از الگوریتم ها و استراتژی های اشباع شده و عمومی استفاده میکنند و در نتیجه نمی توانند به آن صورت سودزا باشند. اما ربات های اختصاصی و معتبر، معمولا توسط برنامه نویسان و تریدرهای بزرگ دنیا ساخته شده اند و در نتیجه با پرداخت حق اشتراک آنها می توانید معاملات امن و کم ریسکی را حتی در زمان خواب تجربه کنید! برای پرداخت حق اشتراک نیز معمولا می توانید از Credit Card، PayPal و یا ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

ربات های تریدینگ معمولا اطلاعات و داده های تکنیکال مختلف را کنار یکدیگر میگذارند و با استفاده از ترکیب آنها، بازار را پیشبینی می کنند. این داده های می تواند اندیکاتورهایی مثل میانگین های متحرک، RSI ، MACD ، CCI ، شناسایی نقاط اشباع ، دایورجنس ها و ... باشد. یا اینکه الگوهای مختلف کندلی و نموداری باشد. برای آشنایی بیشتر با اندیکاتورها می توانید مقاله با عنوان 20 اندیکاتور پر کاربرد در تحلیل تکنیکال را مطالعه نمایید.

20 اندیکاتور پرکاربرد در تحلیل تکنیکال- بخش اول

یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها می باشند. اندیکاتورها درواقع نقش یک راهنما را برای تحلیلگر دارند و به تحلیلگر کمک می کنند تا تحلیل دقیق تری از شرایط و روند بازار داشته باشد. اندیکاتورها مثل علائم راهنمایی رانندگی جاده برای یک راننده هستند.

ربات این داده های تکنیکال را داخل الگوریتم های خود قرار می دهد و در ادامه با تحلیل آنها به وسیله اندیکاتورها برای شما معامله می کند.

ربات ها علاوه بر باز کردن معاملات در نقاط ورود مناسب، می توانند حد سودهای معامله را نیز مشخص کنند و در نقاط مشخصی برای شما سیو سود انجام دهند. (بخشی از معامله را ببندند تا در صورت بازگشت قیمت، سود شما از دست نرفته باشد) همچنین می توانند حد ضرر نیز مشخص کنند تا در صورت اینکه قیمت برخلاف تحلیل ربات عمل کرد، ضرر شما بیش از حد نباشد.

علاوه بر داده های تکنیکال، ربات های تریدینگ می توانند از داده های فاندامنتال نیز استفاده کنند. داده های فاندامنتال معمولا پیچیده تر از داده های تکنیکال هستند و در نتیجه این نوع از تحلیل ها در ربات های پیشرفته تر وجود دارند. این داده ها شامل داده های درون شبکه و اخبار و اتفاقات بازار می باشند. منظور از داده های درون شبکه، شاخص هایی هستند که به وسیله تراکنش های انجام شده بر بستر بلاکچین محاسبه می شوند و یا از طریق آنالیز شبکه های اجتماعی میزان جو بازار را تخمین بزنند.

 علاوه بر این، تعدادی از ربات های پیشرفته می توانند بر اساس اخبار منتشره در بازار نیز معامله انجام دهند. می دانیم که بازار امروز ارزهای دیجیتال بسیار به اخبار و وقایع حساس است و انتشار یک خبر خوب یا بد می تواند به سرعت قیمت را بالا کشانده و یا به سمت پایین هدایت کند. در نتیجه رباتی که بتواند اخبار را نیز آنالیز کرده و بر اساس آن ترید کند، بسیار مناسب اما نادر است. در کنار اخبار و وقایع، توییت های افراد مهم و تاثیرگذار در بازار نیز به شدت بر قیمت تاثیرگذار است. گرچه هوش مصنوعی همچنان قادر به درک مفهوم دقیق منظور انسان ها نیست و تحلیل مباحث فاندامنتال فقط از هوش طبیعی بر می آید و حتما باید تنظیمات ربات ترید را طبق همان شرایط تعیین کرد. پس بهتر است که خودمان اخبار و توییت های افراد تاثیر گذار را دنبال کنیم. برای آشنایی با 10 فرد تاثیر گذار در بازار ارز دیجیتال می توانید مقاله ای با همین عنوان را مطالعه نمایید.

10 فرد تاثیرگذار در ارزهای دیجیتال - رهبران کریپتو

این روزها با اضافه شدن خیل کثیری از افراد جامعه به این بازار، عامل دیگری هم برای تعیین جهت بازار اضافه شده؛ عاملی به نام رهبران کریپتو. افراد زیادی در این بازار وجود دارند که با توجه به سوابق درخشان و کاریزمای بالایی که دارند، به عنوان رهبران این حوزه شناخته می شوند.

استراتژی ربات های تریدینگ

مزایای استفاده از ربات های تریدینگ
 

سوددهی بدون نیاز به دانش در مورد بازار

مهم ترین عاملی که می تواند به شما در سود گرفتن از بازارهای مالی کمک کند، آموزش دیدن است. شما بدون آموزش و کسب دانش لازم برای فعالیت در یک بازار مالی نمی توانید به خوبی از آن کسب درامد کنید. اما آموزش دیدن در بازارهای مالی معمولا وقت گیر است، خصوصا بازارهایی مثل بازار ارزهای دیجیتال یا فارکس که بخش های مختلفی دارند، معمولا آموزش های بیشتری نیز می طلبند. در نتیجه شما نیاز دارید که ساعت ها آموزش ببینید تا بتوانید در این بازارها فعالیت کنید. علاوه بر این، باید تجربه کار در بازار را نیز کسب کنید. چرا که بسیاری از نکات کلیدی در ترید کردن فقط و فقط با تجربه به دست می آیند و شما نمی توانید آنها را در هیچ دوره یا کلاس آموزشی پیدا کنید، پس بازار بزرگترین معلم شماست. در نتیجه اگر زمان کمی دارید و وقت کافی برای آموزش دیدن و کسب تجربه در این بازارها را ندارید، ربات های تریدینگ می توانند به کمک شما بیایند. 

صرفه جویی در زمان

حتی اگر معامله گر حرفه ای و کارکشته ای باشید، نمی توانید 24 ساعته پشت صفحه مانیتور بنشینید، چارت ها و اندیکاتورهای مختلف را ببینید و منتظر فرصت مناسب برای ترید کردن باشید. اما ربات های تریدینگ این کار را برای شما آسان می کنند و به جای شما 24 ساعته بازار را تحت نظر دارند و در نتیجه هیچ فرصتی را به خاطر کمبود زمان از دست نمی دهند. از طرفی شما نیز می توانید با خیال راحت به کارهای روزمره، شغل خود، استراحت و ... بپردازید و ربات همه کار را به صورت خودکار برای شما انجام می دهد.

ایجاد فرصت های جدید سوددهی

میدانیم که بازار ارزهای دیجیتال برخلاف بازارهایی مثل بورس، هفت روز هفته و 24 ساعته فعال است. در نتیجه هر روزی از هفته و هر ساعتی از شبانه روز ممکن است یک فرصت خوب برای ترید کردن ایجاد شود. از طرفی امروزه هزاران ارز دیجیتال ساخته شده که هرکدام چارت و شرایط فاندامنتال خاص خود را دارند و در نتیجه هرکدام ممکن است در ساعت ها و روزهای خاصی فرصت مناسبی برای ترید کردن ایجاد کنند. مسلم است که یک انسان نمی تواند همه روزه و 24 ساعته بازار را رصد کند و همه ارزهای موجود در بازار را زیر نظر داشته باشد. اما تکنولوژی به کمک انسان آمده است و ربات های تریدینگ می توانند در لحظه، جفت ارزهای مختلفی را زیر نظر بگیرند و هرکجا که فرصت مناسبی پدید آمد، معامله را باز کنند.

ربات ها احساسات انسان را ندارند!

نکته مهم بعدی این است که ربات ها برخلاف انسان عاری از هرگونه احساسات هستند و در نتیجه بدون تاثیر گرفتن از اینگونه احساسات ترید می کنند که این می تواند سود بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد. میدانیم که یکی از اشتباهات بزرگ تریدرها این است که اجازه می دهند احساساتی مثل ترس و طمع بر استراتژی معاملاتی آنها اثر بگذارد و در نتیجه آنها متوجه ضررهای بزرگی می شوند. اما ربات ها نه طمع دارند و نه از معامله در بازار می ترسند. آنها صرفا بر اساس الگوریتم های از پیش تعیین شده عمل می کنند و در نتیجه هیچگاه برخلاف استراتژی موجود در الگوریتم خود عمل نمی کنند. برای مطالعه بیشتر در مورد نقش احساسات در معاملات می توانید مقاله 5 اشتباه بزرگ تریدرها را از سایت بست سیگنال مطالعه بفرمایید.
 

5 اشتباه پرتکرار تریدرها

تا به حال فکر کردید که چرا فقط 5% افراد در ترید موفقند و مابقی آنان در بلند مدت متضرر بیرون می آیند ؟ چه اشتباهاتی از این تریدر ها سر میزند که حتی با تجربه ها را نیز اسیر خود کرده؟ در این مقاله به 5 مورد از مهم ترین اشتباهات میپردازیم!

معایب ربات های تریدینگ

خطرات و معایب استفاده از ربات های تریدینگ

 

باگ ها و خطاهای برنامه نویسی

حقیقت این است که ربات های تریدینگ با وجود سابقه نسبتا خوبی که در بازارهای مالی دارند، هنوز هم نتوانسته اند به نحو کامل و بدون نقص خود را با بازارها هماهنگ کنند. همواره مشکلات و باگ های نرم افزاری در این ربات ها وجود دارد که ممکن است در شرایطی به شما ضرر برساند. در نتیجه پیشنهاد میکنیم که حتما از ربات های خوش سابقه و قوی بازار استفاده کنید؛ چرا که این ربات ها در طول سال های زیادی که در بازارهای مختلف مالی فعالیت کرده اند، ممکن است انواع باگ ها و مشکلات را تجربه کرده باشند یا کاربران آنها را اطلاع داده باشند و تیم توسعه دهنده آنها را رفع کرده باشد. به همین جهت، این ربات ها با توجه به سابقه طولانی خود، کمتر با مشکلات نرم افزاری مواجه می شوند و کاربران نیز کمتر از راه این مشکلات متضرر می شوند.

کلاهبرداری در قالب ربات های تریدینگ

توجه داشته باشید که هر رباتی قابل اعتماد نیست و شما نباید اطلاعات شخصی حساب صرافی یا والت خود را در اختیار هر رباتی قرار دهید. چرا که کلاهبران ممکن است از این ربات ها به عنوان طعمه استفاده کنند و در ادامه از آنها برای فیشینگ و سرقت از شما بهره ببرند. در نتیجه قبل از استفاده از ربات های تریدینگ، حتما در مورد آن ربات تحقیق کنید و نظرات کاربران را بخوانید تا از اعتبار آن ربات اطمینان حاصل کنید. البته بهتر است از ربات های معروف و پرکاربرد بازار استفاده کنید تا ریسک این مشکلات را به حداقل برسانید.

ربات ها انواع استراتژی ها را پوشش نمی دهند

هر فردی در بازارهای مالی بسته به نیاز خود، حال و احوالات روحی و میزان ریسک پذیری خود، استراتژی خاص خود را بر می گزیند و از آن برای ترید کردن استفاده می کند. اما ربات ها معمولا استراتژی های محبوب و پرکاربرد بین مردم را پوشش می دهند و در نتیجه ممکن است بهترین استراتژی مناسب شما را نداشته باشند و یا حتی آن استراتژی دیگر منسوخ شده باشد.

اتفاقات پیشبینی نشده

ربات های تریدینگ صرفا بر اساس یک الگوریتم از پیش نوشته شده عمل می کنند. اما بازار مرتبا در حال تغییر و تحول است و هرروز اتفاقات جدید در بازار می افتد. در نتیجه با گذر زمان، ممکن است الگوریتم موجود در ربات ها دیگر جوابگوی شرایط کنونی بازار نباشد. هرچند که توسعه دهندگان ربات های محبوب و خوش اعتبار، همواره در حال بروزرسانی الگوریتم ها و استراتژی های موجود در ربات ها هستند، اما به هر حال، هیچ چیز نمی تواند جای هوش انسانی را در ترید کردن و تحلیل شرایط بازارهای مالی بگیرد.

 

10 ربات تریدینگ برتر در دنیا

  • کریپتوهاپر (CryptoHopper)
  • پایونکس (Pionex)
  • بیتس گپ (BitsGap)
  • هاس آنلاین (HaasOnline)
  • کریپتو تریدر (CryptoTrader)
  • تری کاماس (3Commas)
  • زیگنالی (Zignaly)
  • توکن ستس (TokenSets)
  • مودرکس (Mudrex)
  • شریمپی (Shrimpy)

 

سخن آخر

حال که با مزایا و معایب ربات های تریدینگ آشنا شدیم، قبل از استفاده نکاتی را باید در نظر گرفت.
ربات اتوترید می بایست از استراتژی های تکنیکال بروز شده برخوردار باشد و طبق شرایط فاندامنتال حاکم بر بازار تصمیم گیری و ریسک سنجی کند. در مارکت هایی مانند ارز دیجیتال که گاهی اوقات جو روانی حاکم است ربات های اتوترید اغلب با ضرر مواجه میشوند چون بازار طبق قاعده های تکنیکال پیش نمیرود. در این مواقع میتوان به برتری ربات های کپی-ترید اشاره کرد چون تریدر سرشاخه اینگونه شرایط را شناسایی کرده و در مواقع درست ترید های خود را باز میکند. در هر صورت اگر شرایط بازار را نامناسب دیدید و یا ضرر های ربات شما از قانون شش درصد مدیریت سرمایه تخطی کرد، حتما خودتان به طور موقت ترید خودکار را متوقف کنید تا از ضرر های بیشتر جلوگیری شود.
پیشنهاد میکنیم که تنظیمات ترید ربات مورد نظر را طبق قوانین مدیریت سرمایه تعیین کنید تا بهترین راندمان را تجربه کند. برای آشنایی بیشتر با تکنیک ها و مفاهیم مدیریت سرمایه ، حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید.

آموزش جامع مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک

معرفی و آموزش مفهومی-کاربردی مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک در بازار های مالی به همراه مثال واقعی و تکنیک های طلایی به همراه ویدئو آموزشی