VPN یا VPS کدامیک برای ما مناسب تر است؟

می دانیم که برای فعالیت حرفه ای و نیمه حرفه ای در بازار ارزهای دیجیتال باید در یکی از صرافی های بین المللی ثبت نام کنیم. با توجه به تحریم های اخیر، تعدادی از صرافی های مطرح دنیا، آی‌پی کشور ایران را تحریم کرده‌اند. به این معنی که در صورتیکه آی‌پی ایران در این صرافی ها ثبت شود، ادامه فعالیت اکانت در آن صرافی مسدود خواهد شد. صرافی بایننس که یکی از مهم ترین و پراستفاده ترین صرافی های دنیاست، دسترسی به آی‌پی ایران را مسدود کرده است. البته کاربران ایرانی هنوز می توانند از صرافی هایی مثل کوینکس که هنوز آی‌پی ایران را تحریم نکرده اند، استفاده کنند. هرچند که این احتمال دور از ذهن نیست که کوینکس هم در آینده ایران را تحریم کند! اما کاربران برای رفع این مشکل و به نوعی دور زدن تحریم‌ها، معمولا از دو روش استفاده می کنند: یکی استفاده از VPN و دیگری  VPS  است. در این مقاله از سایت بست سیگنال قصد داریم تفاوت VPN و VPS همراه با مزایا و معایب هرکدام را شرح دهیم و در ادامه ابهاماتی که در این مورد وجود دارد را رفع کرده و همچنین تعدادی از VPNها و VPSهای مناسب برای ترید کردن را معرفی نماییم.

 

استفاده از VPN

همانطور که گفته شد، برای دور زدن تحریم های صرافی ها، کاربران ایرانی نیاز دارند تا آی‌پی خود را تغییر دهند و به این صورت، صرافی آنها را به عنوان شهروند کشوری دیگری می شناسد. VPNها در انواع رایگان و غیر رایگان عرضه می شوند و باعث تغییر آی‌پی افراد به آی‌پی سرورهایی که در اختیار دارند، می شوند. با این تغییر آی‌پی سایت بایننس یا صرافی های دیگر، متوجه ایرانی بودن شما نمی شوند. اما چند نکته وجود دارد که در ادامه راجع به آنها صحبت میکنیم:
 

VPNهای رایگان برای ترید کردن مناسب نیستند.

VPNهای رایگان معمولا از قابلیت کانکشن هوشمند استفاده می کنند. اگر بخواهیم به زبان ساده این قابلیت را توضیح دهیم، شرکت های ارائه دهنده VPN رایگان تعداد زیادی سرور از کشورهای مختلف در اختیار دارند. این سرورها در هر زمان، سرعت متفاوتی دارند، زیرا در زمان های مختلف ممکن است تعداد افراد متصل به آن سرور و میزان ترافیک آن متفاوت باشد. بنابراین VPNها با استفاده از قابلیت کانکشن هوشمند، در هر زمان، مناسب ترین سرور را با بیشترین سرعت به صورت هوشمند انتخاب می کنند و به کاربر ارائه می دهند. برای مثال ممکن است شما یک بار VPN را متصل کنید و کانکشن هوشمند تشخیص دهد که سرور هلند در حال حاضر مناسب است. اما وقتی دو ساعت بعد VPN را دوباره متصل کنید، ممکن است کانکشن هوشمند آی‌پی آلمان را برای شما در نظر بگیرد. بنابراین در یک روز اگر چندین بار VPN خود را متصل کنید، ممکن است آی‌پی چندین کشور در سایت صرافی ثبت شود که صرافی‌ها معمولا پس از مدتی این تحرکات را مشکوک تشخص می دهند و حساب شما را مسدود می کنند.

راه حل این مشکل استفاده از VPNهای آی‌پی ثابت است. VPNهای آی‌پی ثابت، همانند بقیه VPNها تعداد زیادی آی‌پی از سرورهای مختلف را در اختیار کاربران قرار می دهند، با این تفاوت که این سرورها معمولا با شماره گذاری مشخص شده اند و آی‌پی هر سرور ثابت است و با گذشت زمان تغییر نمی کند. برای استفاده از این VPNها کافیست یکی از سرورها را انتخاب کنید و همیشه به آن سرور متصل شوید.

در این مورد ابهامات زیادی بین کاربران وجود دارد که قصد داریم این ابهامات را برطرف کنیم. بسیاری از کاربران سوال می کنند که اگر سروری که در ابتدا انتخاب کرده ایم، قطع شود و نیاز به ورود به صرافی داشته باشیم، چه باید بکنیم؟ نکته قابل توجه در این مورد این است که صرافی ها به تغییرات عادی آی‌پی حساس نیستند و فقط به تغییرات متناوب و بیش از حد آی‌پی مشکوک می شوند. برای روشن تر شدن موضوع، فرض کنید شما ساکن کشور آلمان هستید و طی یک مسافرت به کشور فرانسه می روید و در کشور فرانسه قصد چک کردن حساب صرافی خود را دارید. یا فرض کنید در یک کشور از یک نقطه شهر به نقطه دیگر می روید، برای مثال در خانه، محل کار، رستوران، کافه و ... حساب صرافی خود را چک می کنید. در این حالت صرافی ها این تغییرات در آی‌پی شما را کاملا عادی تشخیص می دهند و هیچ مشکلی برای حساب کاربری شما پیش نمی آید. بنابراین وقتی سروری که شما همیشه به آن متصل می شدید نیز دچار قطعی می شود، می توانید با خیال راحت به سرور دیگری متصل شوید. البته برای احتیاط بهتر است به سروری از همان کشوری که استفاده می کردید متصل شوید و یا اگر به سرور کشور دیگری متصل می شوید، فاصله زمانی سفر به آن کشور با هواپیما را در نظر بگیرید.

ابهام دیگری که در این مورد وجود دارد، این است که در صورت مسدود شدن حساب شما در صرافی، دارایی های شما نیز بلوکه می شود و نمی توانید به آنها دسترسی داشته باشید. در این مورد هم باید بگوییم که صرافی بایننس در صورتیکه تغییرات مشکوک آی‌پی را تشخیص دهد و یا آی‌پی کشور ایران را تشخیص دهد، معمولا حساب را بلوکه می کند. در این حالت برای برداشت از حساب خود نیاز به احراز هویت (وریفای) حساب خود دارید که به وسیله پاسپورت یا کارت ملی و ارسال عکس یا فیلم از چهره صورت می گیرد. پیشنهاد می کنیم در صورتیکه مبالغ بالایی در حساب خود دارید، برای افزایش امنیت حسابتان، از خدمات وریفای و احراز هویت تیم بست سیگنال استفاده کنید. البته این نکته نیز قابل ذکر است که بعضی اوقات دیده شده که با ثبت شدن آی پی ایران در بایننس، صرفا قابلیت ترید کردن مسدود شده است و کاربر همچنان می تواند دارایی خود را به اکانت یا والت دیگری منتقل کند.

 

ثبت شدن آی‌پی ایران در سایت صرافی در صورت قطع شدن اینترنت

یکی دیگر از مشکلاتی که در استفاده از VPNها وجود دارد، این است که در صورتیکه اینترنت کاربر قطع شود، هنگام اتصال دوباره اینترنت، تا زمان اتصال دوباره به VPN، آی‌پی ایران در سایت صرافی ثبت می شود و اکانت فرد مسدود می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، تعدادی از VPNها قابلیت پروکسی یا KillSwitch را ارائه می دهند. با استفاده از این قابلیت، پروکسی سرور VPN روی مرورگر شما تنظیم می شود. در این حالت مرورگر شما تنها در حالتی که VPN روشن باشد، به اینترنت متصل می شود، و در صورتیکه با قطعی اینترنت، VPN قطع شود، اتصال مرورگر نیز به اینترنت قطع می شود و آی‌پی ایران به هیچ عنوان در سایت صرافی ثبت نمی شود. بعضی VPNها این قابلیت را به صورت اتوماتیک ارائه می دهند و برای استفاده از بعضی دیگر باید پروکسی را به صورت دستی ست کنید.

 

معرفی VPNهای برتر

همانطور که قبلا توضیح دادیم، توصیه می شود که برای ترید کردن در صرافی های مثل بایننس از VPNهای آی‌پی ثابت استفاده کنید. VPNهای آی‌پی ثابت معمولا رایگان نیستند و برای استفاده از آنها باید اشتراک خریداری کنید. در بین VPNهای مطرح دنیا، چهار VPN برتر در رنکینگ جهانی را به شما پیشنهاد می کنیم:

  1. NORD VPN
  2. Proton VPN
  3. SurfShark
  4. PureVPN
  5. Express VPN
  6. Vypr VPN
  7. WindScribe
  8. Hma

این 8 VPN همه قابلیت های خوبی که قبلا توضیح دادیم را باهم دارند، از جمله پشتیبانی از نسخه اندروید و ios، قابلیت KillSwitch و ارائه آی‌پی ثابت و اختصاصی و معمولا قطعی های کمی هم دارند. برای خرید این VPNها می توانید از کارت های اعتباری مثل مسترکارد و ویزا استفاده کنید و یا اینکه از طریق PayPal اقدام به خرید نمایید. همچنین ساده ترین و در دسترس ترین راه برای خرید این VPNها استفاده از قابلیت پرداخت با ارزهای دیجیتال است. در همه این 8 سایت، می توانید با استفاده از ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل و ... اقدام به خرید اشتراک کنید. قیمت این VPNها بسته به پلنی که انتخاب می کنید، از ماهی 1 دلار تا ماهی 7 دلار متغیر است. پیشنهاد می شود که ابتدا اشتراک تست (Trial) این VPNها را تهیه کنید و VPN را تست کنید و در صورتیکه از کار با آن راضی بودید، اقدام به خرید اشتراک بلندمدت کنید.

 

استفاده از VPS

VPS یا Virtual Private Server به معنی سرور مجازی خصوص است. به زبان ساده یعنی اینکه یک کامپیوتر در یک کشور خارجی (آلمان، هلند، فنلاند یا هر کشور دیگری) وجود دارد که همیشه و 24ساعته روشن است.  شما با اتصال VPS به این کامپیوتر متصل می‌شوید و می توانید با استفاده از آن کامپیوتر ترید کنید. در این صورت تمام اطلاعاتی که ممکن است ایرانی بودن شما را برای سایت صرافی ها مشخص کند، از جمله IP و DDNS شما مربوط به کشوری می باشد که آن سرور در آن قرار دارد. VPSها به دلیل اینکه ریسک های استفاده از VPN را ندارند، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته اند و توسط بسیاری از افراد فعال در این حوزه توصیه می شوند.

اما VPSها هم مشکلات خودشان را دارند. اصلی ترین مشکل VPSها در برابر VPNها این است که برای اتصال به VPS استفاده از کامپیوتر یا لپ تاپ راحت تر است و برای استفاده از آن در گوشی موبایل شاید با مشکل مواجه شوید. برای اتصال به VPS از طریق گوشی موبایل می توانید اپلیکیشن Microsoft Remote Desktop را نصب کنید. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید محیط ویندوز سرور را داخل گوشی مشاهده کنید که البته به دلیل سایز کوچک گوشی ها مشکلات خودش را دارد. درحالیکه اکثر VPNها نسخه اندروید و ios هم دارند و می توانید به راحتی با گوشی موبایلتان، در هر جایی که باشید، ترید کنید. مشکل دوم VPSها قطعی های احتمالی آنهاست. توجه کنید که وقتی VPS خریداری می کنید، تنها می توانید از همان سروری که خریداری کرده اید، استفاده کنید و اگر این سرور موقتا قطع شود، دیگر نمی توانید به اکانت خود دسترسی داشته باشید. اما در صورتی که از VPNهای آی‌پی ثابت استفاده کنید، در صورتیکه که سرور مورد استفاده شما قطع شود، به راحتی می توانید موقتا از یک سرور دیگر استفاده کنید و همانطور که قبلا گفتیم، سایت صرافی ها به این مورد حساس نیستند.

 

معرفی VPSهای برتر

قبل از خرید VPS باید به چند نکته توجه داشته باشید:

1- کشور مناسبی برای برای خرید سرور مجازی انتخاب کنید. معمولا سرورهای کشورهای اروپایی مثل آلمان، فنلاند و هلند سرعت و کیفیت خوبی دارند. قبل از خرید، پینگ سرورها را چک کنید و سروری با بهترین پینگ را انتخاب کنید. نکته بعدی هم اینکه سرور کشور آمریکا را به هیچ عنوان خریداری نکنید، زیرا بایننس آی‌پی آمریکا را نیز مسدود کرده است.

2- قبل از انتخاب یک سایت برای خرید VPS، حتما راجب آن تحقیق کنید و کامنت های افرادی که از آن استفاده می کنند را بخوانید. پشتیبانی سریع و مناسب، و عدم قطع شدن سرورها پارامترهای مهمی هستند که حتما باید آنها را زیر نظر بگیرید و بهترین سایت را از این نظر انتخاب کنید.

3- رم مناسبی برای سرور خود در نظر بگیرید. سرورهای مجازی مخصوص ترید معمولا در رم های 1، 2، 4، 8 و 16 گیگ ارائه می شوند. استفاده از رم 1 و 2 گیگ، ممکن است سرعت کار شما را پایین بیاورد و خصوصا اگر حرفه ای ترید می کنید و همزمان با ترید کردن چندین تب در مرورگر خود باز می کنید (بایننس، تریدینگ ویو، سایت های خبری و ....) این میزان رم را به شما پیشنهاد نمی کنیم. اما اگر تازه کار هستید و زیاد ترید نمی کنید، رم 2 گیگابایت گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای برای شماست. پراستفاده ترین رم برای تریدرها معمولا رم 4 گیگابایت هست که سرعت و عملکرد خوبی را در کنار قیمت مناسب به کاربر ارائه می دهد. رم های 8 گیگ به بالا نیز برای تریدرهای حرفه ای و کسانی که روزانه چارت ارزها را زیر نظر دارند مناسب است.

 

در ایران سایت های زیادی وجود دارند که خدمات VPS ارائه می کنند و هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. بسته به کیفیت و نوع خدماتی که این سایت ها ارائه می دهند، قیمت های آنها هم از بسیار پایین تا بسیار بالا متغیر است. چند سایت ارائه دهنده خدمات VPS را برحسب تجربه معرفی می کنیم. اما انتخاب را به خودتان می سپاریم، لطفا قبل از خرید، پارامترهایی مثل قیمت، امکانات سرور، سرعت سرورها و پشتیبانی سایت را بررسی کرده و بسته به نیاز و بودجه خود، مناسب ترین VPS را برای خود انتخاب کنید:

  1. وب داده
  2. ایران سرور
  3. آذر آنلاین
  4. وب رمز
  5. فیت نت
  6. سرورچی
  7. بیت سرور
  8. دیاکو وب

 

جمع بندی

در این مقاله از سایت بست سیگنال ویژگی های VPN و VPS را همراه با مزایا و معایب هرکدام و نکاتی برای استفاده از آنها ذکر کردیم. طبق تجربه در صورتیکه که به درستی از VPNها آی‌پی ثابت و VPSها استفاده کنید، می توانید حساب صرافی خود را از خطر مسدود شدن حفظ کنید. اینکه کدام مورد را برای خود انتخاب می کنید، تا حد زیادی به شخصیت و نحوه ترید کردن شما بستگی دارد. برای مثال کسانی که معمولا در منزل و به وسیله کامپیوتر شخصی ترید انجام می دهند، معمولا استفاده از VPS را ترجیح می دهند. اما کسانی که روزانه و به طور مداوم، در هر کجایی که هستند، ترید می کنند و نیاز دارند که اکانت صرافی خود را چک کنند، ترجیح می دهند که از VPN استفاده نمایند تا به راحتی هم در موبایل و هم در کامپیوتر به اکانت خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این بعضی از افراد از هردو مورد استفاده می کنند. به این صورت که تریدهای معمول خود را با VPS و به وسیله کامپیوتر انجام می دهند و در صورتی که به کامپیوتر خود دسترسی نداشته باشند، اکانت خود را با گوشی موبایل و با استفاده از VPN همان کشوری که VPS آن را دارند، چک می کنند.