ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد

بیت کوین به عنوان پاداش برای فرآیندی ایجاد شد که به استخراج ((MINING معروف است. ارز های دیجیتال به شما این امکان را می دهند که کالا و خدمات بخرید و یا آنها را برای سودآوری معامله کنید. رمزارز یا (crypto)  یک ارز دیجیتال است که می تواند برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار گیرد، اما از یک بسترکل و شبه دفتر مجازی آنلاین با رمزنگاری قوی برای تأمین امنیت تراکنش های آنلاین استفاده می کند. ببیشتر علاقه به این ارزها معامله آنها برای سودآوری است خصوصا زمانیکه دلالان در بعضی مواقع قیمتها را به سمت آسمان می برند. محبوب ترین ارز دیجیتال، بیت کوین، در سال جاری نوسانات فراوانی داشته است که قبل از، از دست دادن حدودا نیمی از ارزش خود در ماه می، ارزش آن در ماه آوریل به قیمت ۶۵ هزار دلار رسید.
در ادامه مواردی که میبایست در مورد ارز های دیجیتال از خود بپرسید و نکاتی که بایستی رعایت کنید را توضیح خواهیم داد.

ارزهای دیجیتال چه هستند؟

ارز دیجیتال نوعی پرداخت است که می تواند به صورت آنلاین با کالاها و خدمات مبادله شود. بسیاری از شرکت ها ارزهای خاص خود را صادر کرده اند که اغلب به آنها توکن می گویند و این معاملات را می توان به طور خاص برای کالا یا خدماتی که شرکت ارائه می دهد، معامله کرد. برای دسترسی به کالا یا خدمات، باید ارز واقعی را با ارز رمزنگاری شده مبادله کنید. ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری به نام بلاکچین کار می کنند. بلاکچین یک فناوری غیرمتمرکز است که در بسیاری از رایانه ها پخش شده و معاملات را مدیریت و ثبت می کند. بخشی از جذابیت این فناوری امنیت آن است.

خالق بیتکوین کیست؟

Satoshi Nakamoto نامی است که به فرد یا افراد فرضی که بیت کوین را توسعه داده اند و مرجع اصلی بیت کوین را ایجاد و مستقر کرده اند اتلاق میشود. به عنوان بخشی از پیاده سازی ، Nakamoto اولین پایگاه داده بلاکچین را نیز طراحی کرد. با قیمت فعلی بیت کوین، تخمین زده می شود که ارزش Satoshi Nakamoto تقریبا 54 میلیارد دلار است. دلایل زیادی وجود دارد که ساتوشی ممکن است ناشناس باقی بماند. تمرکززدایی ، مسائل اخلاقی ، امنیت شخصی و توطئه های CIA به عنوان توضیحات احتمالی مطرح شده است.

علت بوجود آمدن بیتکوین و ارزهای دیجیتال چیست؟

مفهوم بیت کوین برای اولین بار در سال 2008 ایجاد شد ، به عنوان پاسخی به بحران بزرگ مالی و اعتماد جهان مالی به بانک ها به عنوان واسطه تمام معاملات مالی به این صورت که بانک ها نیازی به شرکت در هر معامله نداشتند.
بنیانگذار ، ساتوشی ناکاموتو ، ایده این را داشت که بانک ها را از  دخالت در معاملات مالی منصرف کند، و یک سیستم پرداخت همتا به همتا ایجاد کند که به تأیید شخص ثالث متکی نیست. به این ترتیب بانک ها نیازی به شرکت در هر معامله نداشتند. این امر به استاندارد "اثبات کار" متکی است، که الگوریتم های ریاضی را برای تأیید معاملات بدون استفاده از مرجع مرکزی (بانک ها) به کار می برد و به جای شبکه مرکزی ، بلاکچین وارد بازار می شود.

چه تعداد ارز دیجیتال وجود دارد؟ چه ارزشی دارند؟

  طبق CoinMarketCap.com بیش از 10 هزار ارزدیجیتال مختلف به صورت عمومی معامله می شود. ارزش کل ارزهای دیجیتال در 27 مه 2021 بیش از 1.7 تریلیون دلار بود - طبق CoinMarketCap ، از بالاترین قیمت آوریل 2.2 تریلیون دلار کمتر است. ارزش تعداد کل بیت کوین ، محبوب ترین ارز دیجیتال ، در حدود 735 میلیارد دلار ثابت شد که از بالاترین رقم آوریل 1.2 تریلیون دلار پایین تر است.

بهترین ارزهای دیجیتال با ارزش بازار

$735.3 billion Bitcoin
$324.2 billion Ethereum
$61 billion Tether
$57.5 billion Binance Coin
      $54.6 billion Cardano
$46.5 billion XRP
$44 billion Dogecoin
$22.1 billion Polkadot
$21.9 billion USD Coin

 

 

چرا ارزهای دیجیتال بسیار محبوب هستند؟

ارزهای دیجیتال به دلایل مختلف طرفداران خود را جلب می کنند. در اینجا به برخی از محبوب ترین ها می‌پردازیم:

- حامیان، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را به عنوان ارز آینده می دانند و احتمالاً قبل از ارزشمندتر شدن آنها در حال خرید آنها هستند.
- برخی از هواداران این واقعیت را دوست دارند که ارز های دیجیتال دست بانک های مرکزی را از مدیریت عرضه پول کوتاه میکنند، چرا که با گذشت زمان این بانک ها تمایل دارند ارزش پول را از طریق تورم کاهش دهند.
- طرفداران دیگر به فناوری بکار رفته برای این ارز ها یعنی بلاکچین علاقه دارند به دلیلی امنیت بالا و غیرمتمرکز بودن آن.
- یکی دیگر از دلایل میتواند روی آوردن مشاهیر و چهره های معروف به دنیای رمزارز ها و ترقیب طرفداران خود به این عرصه گسترده باشد.
- عده ای از افراد هم به معامله ی این ارز ها علاقه مند هستند و در صرافی های آنلاین مشفول تجارت و مبادله این ارز ها هستند و از نوسانات بازار سود میبرند.

چگونه ارزهای دیجیتال را خریداری کنیم؟

در حالی که برخی از ارزهای دیجیتال، از جمله بیت کوین و تتر(معادل دیحیتالی دلار) با ریال برای خرید در دسترس هستند ، برخی دیگر نیاز به پرداخت با بیت کوین یا ارز های دیجیتال دیگر دارند.
صرافی بایننس یکی از معروفترین صرافی هایی هست که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال و همجنین امکان ترید این ارز هارا برای شما فراهم میکند و خود این صرافی نیز دارای کیف پول تعبیه شده داخلی است. صرافی های بسیاری وجود دارند که این امکانات اصلی را برای شما فراهم کنند و تفاوت عمده این صرافی ها در حجم خرید و فروش، تعداد کاربران و مقدار کارمزد مربوط به عمایلت ها و تراکنش های صرافی هست.

معرفی صفر تا صد صرافی بایننس

محبوبیت ارز های دیجیتال در جهان روز به روز در حال افزایش است و صرافی های زیادی نیز به همین منظور تا به امروز شکل گرفته اند. همین مسئله باعث شده تا انتخاب بهترین صرافی کمی دشوار شود. صرافی بایننس بزرگترین و محبوب ترین صرافی در جهان است و معمولا انتخاب اول هر تریدری در دنیا به شمار می آید.

 

آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند؟

شکی نیست که آنها در ایالات متحده قانونی هستند ، اگرچه چین اساساً استفاده از آنها را ممنوع کرده است و در نهایت قانونی بودن آنها به هر کشور بستگی دارد. در ایران ارز های دیحیتال به صورت رسمی و ثبت شده قانونی نیستند اما موردی که اهمیت پیدا میکند بحث جرم بودن فعالیت در زمینه ارز های دیجیتال است که طبق استناد به ماده ۲ قانون مجازات اسلامی " هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب است هیچ امری را نمی توان جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد جرم محسوب می شود" درمیابیم که مالکیت، خرید و فروش و سرمایه گذاری در حیطه ارزهای دیجیتال جرم نبوده اما از آنجاییکه استفاده از ارز های دیجیتال برای فعالیت های پولشویی جرم محسوب میشود هم این نکته برداشت میشود که بنابر نوع استفاده و نحوه فعالیت در این زمینه جرایم معنی پیدا میکنند. همچنین مراقب کلاهبردارانی که ارزهای دیجیتال را فرصتی مناسب وکاربردی برای سوءاستفاده می دانند باشید و با شناسایی این راه ها از بدام افتادن در دام این افراد جلوگیری کنید. مثل همیشه ، خریدارها مواظب باشند.

آیا ارز های دیجیتال برای همه مناسب هستند؟

با توجه به پیشرفت چشمگیر ارزهای دیجیتال و راه یافتن آنها به شرکت ها و موسسات بزرگ، حجم انبوهی از توجه و افراد در این زمینه منعکس شده است و به نظر میرسد که در آینده ی پیش رو، ارز های دیجیتال نقش مهمی را در اقتصاد جهانی ایفا خواهند کرد همانطور که از زمان ایجاد اولین ارز دیجیتال تا به حال موفقیت غیر قابل انکاری را رقم زدند.
با افزایش میزان توجه و علاقه به این عرصه، سوالاتی نیز متعاقباً به دنبال خواهد داشت که آیا برای همه ی افراد با سطوح اطلاعاتی و انتظارات متفاوت مناسب است یا خیر؟
  مسلما مشابه با هر موضوع دیگری هرچه میزان اطلاعات فرد در مورد یک حرفه بیشتر باشد، شناحت بیشتر شده و با افزایش شناخت قدرت تصمیم گیری هم افزایش پیدا میکند، که در نتیجه و به مرور زمان عملکرد و بازده رشد خواهد داشت. پس افزایش اطلاعات حتی برای یک شخص صاحب تجربه و حرفه ای هم خالی از لطف نیست.
  در کنار مبحث حداقل اطلاعات مورد نیاز جهت داشتن عملکردی مناسب در عرصه ی ارزهای دیجیتال، انتظاراتی که یک شخص ممکن است داشته باشد قرار دارد که در بسیاری از مواقع نقش بسزایی در افزایش و یا کاهش علاقه و انگیزه نسبت به حوزه ارز های دیجیتال را ایفا میکند. طبق تجربه داشتن انتظارات خارج از عرف منجر به از دست دادن انگیزه افراد فعال شده که براحتی و با دوری از هرگونه انتظارات خارج از عرف قابل پیشگیری بوده و در مقابل افرادی که انتظارات معقولی داشتند علاوه بر حفظ انگیزه خود، در رسیدن به اهداف خود نیز موفق تر بوده اند