5 اشتباه پرتکرار تریدرها

1- مدیریت ریسک و سرمایه نادرست

مدیریت ریسک و سرمایه را می توان مهم ترین عاملی در نظر گرفت که عدم رعایت آن، باعث ضررهای هنگفت تریدرها می شود. مدیریت ریسک و سرمایه از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. از قرار دادن حد سود و ضرر گرفته تا میزان سرمایه ای که وارد می کنید. تریدرهای تازه کار معمولا به دلیل اینکه رویای یک شبه ثروتمند شدن را در ذهن دارند، از این نکات غافل می مانند و به جای سود معقول و حساب شده، گرفتار ضررهای بزرگی می شوند.

باید توجه کنید که قبل از ورود به هر بازار مالی، چه بازار ارزهای دیجیتال، چه فارکس و چه بازار سهام، باید آموزش های لازم در مورد آن بازار را فرا گرفته باشید. این آموزش ها از دو بخش کاربردی و روانشناسی تشکیل شده اند. آموزش های کاربردی به شما یاد می دهند که با چه ابزارهایی می توانید ترید کنید و یا روند بازار را تحلیل کنید. اما مهمتر از این آموزش ها، آموزش های روانشناسی می باشد. چیزی که اکثر افراد از آن غافل هستند و در کلاس ها و دوره های آموزشی نیز کمتر به این نکات پرداخته می شود. آموزش های روانشناسی به شما کمک می کند که روان خود را در نوسانات بازار تحت کنترل بگیرید و از ضرر کردن جلوگیری کنید.

در بحث مدیریت سرمایه قانون های مختلفی وجود دارد که استفاده از آنها می تواند، برایند تریدهای شما را به سمت مثبت سوق دهد. برای مثال قانون دو درصد بیان می کند که شما در هر ترید خود باید نهایتا دو درصد از کل سرمایه را وارد کنید. قانون دیگر، مثلث مدیریت سرمایه می باشد که با فرمول هایی مقدار ارزی که شما می توانید در هر ترید خود بخرید را مشخص می کند. و یا قانون 6درصد از ضررها بیشتر شما جلوگیری می کند، به این شکل که بیان می کند در صورتی که در یک ماه، میزان ضرر شما به 6 درصد از کل سرمایه برسد، شما دیگر حق ترید کردن در آن ماه را ندارید.پیشنهاد میکنیم حتما مقاله جامع پیرامون مدیریت سرمایه و قوانین آن را می توانید در مطالب قبلی سایت ما مطالعه کنید.

مقاله مرتبط :

آموزش جامع مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک

معرفی و آموزش کاربردی مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک در بازار های مالی به همراه مثال واقعی و تکنیک های طلایی

2- بی صبری و عجله کردن در معاملات

اگر چکیده صحبت سرمایه گذاران و معامله گران بزرگ بازار را در یک جا جمع کنیم، در تجربیات و توصیه های همه آنها فقط و فقط به یک نکته مشترک میرسیم: صبر، صبر، صبر. به طوریکه بسیاری صبر کردن را اولین اصل ورود به بازارهای مالی می دانند و روانشناسان معتقدند که افراد عجول و بی صبر شخصیت مناسبی برای ورود به این بازارها را ندارند.

دو اصطلاح تریدر لاکپشتی و خرگوشی را شاید شنیده باشید. تریدرهای لاکپشتی معمولا افراد باتجربه بازار هستند که با سال ها تجربه به این نتیجه رسیده اند که بهتر است روشی آهسته و پیوسته در ترید کردن پیش بگیرند و به جای دل بستن به سودهای ناگهانی و زیاد، به سودهای کم اما همیشگی  توجه کنند. اما تریدرهای خرگوشی همان افراد عجول و بی صبر بازار هستند که در اکثر اوقات قاعده بازی را به تریدرهای لاکپشتی واگذار می کنند. البته شاید این تریدرها به صورت مقطعی سودهای کلانی هم کسب کنند، اما به دلیل سبک غلط آنها در ترید کردن، سود کسب شده را معمولا در تریدهای بعدی از دست می دهند.

یک اصطلاح روانشناسی مشهور در این موضوع، سندرم FOMO می باشد. فومو در روانشناسی به معنی «ترس از دست دادن فرصت» می باشد . که می تواند به هرچیزی در دنیا مربوط باشد . اما در بازارهای مالی، فومو به زبان ساده به این معنی است که تریدرهای عجول، با دیدن رشد قیمت یک ارز یا سهام، از اینکه از ادامه رشد این ارز یا سهام جا بمانند، می ترسند و با عجله و بدون تحقیق و تحلیل، آن ارز یا سهام را خریداری می کنند. درواقع سرمایه گذاران تازه وارد با ترس از دست دادن فرصت سرمایه گذاری، به سرعت ارز یا سهامی را خریداری می کنند و باعث می شوند که قیمت آن به حباب وارد شود. اما دیر یا زود این حباب می ترکد و کسانی که دچار فومو شده اند را متوجه ضرر خواهد کرد.

 

3- طمع، بلای جان همه تریدرها

طمع، یکی دیگر از اشتباهاتی است که تریدرها را به شدت دچار ضرر می کند. طمع، اساسا از ذات زیاده خواه انسان منشا می گیرد و درواقع می توان آن را یک واکنش طبیعی در معاملات در نظر گرفت. اما چیزی که در برابر این واکنش طبیعی بسیار مهم است، مدیریت حس طمع می باشد. حس طمع می تواند شما را به هوا رسیدن به همه آرزوها و یک شبه پولدار شدن، به سمت ضررهای فاجعه وار هدایت کند.

بسیاری از تازه کارها در بازارهای مالی، طمع کردن را با ریسک پذیری اشتباه می گیرند. شاید جمله ای مثل «کمی ریسک پذیر باش، به جای ترسیدن، ریسک کن تا بتوانی سود زیادی کسب کنی» را زیاد از اطرافیان شنیده باشید. در این مورد یک داستان جالب را یاداور می شویم. سهام های شرکت های مربوط به تکنولوژی در ابتدای عرضه خود، مورد توجه بسیاری از افراد فعال در بازار سهام و حتی سرمایه گذارهای بزرگ جهان واقع شدند. در این بین، وارن بافت، که او را به عنوان بزرگترین سرمایه گذار جهان و یکی از میلیاردرهای بزرگ جهان می شناسند، هیچ سهام تکنولوژی را در پرتفوی خود نگهداری نمی کرد. این موضوع مورد انتقاد بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ و کوچک بازار واقع شده و بود و همگی معتقد بودند که وارن بافت بیش از حد احتیاط می کند و نمی تواند ریسک کند. اما در ادامه، با ترکیدن حباب سهام های تکنولوژی، این سهام، ریزش شدیدی را تجربه کردند و همه منتقدان متوجه اهمیت پایبندی به استراتژی معاملاتی شدند.

البته که باید بگوییم در بازار ارزهای دیجیتال، با توجه به جذابیت های خاص آن برای عموم مردم، سودهایی که معمولا از بقیه بازارهای مالی بیشتر است و هیجان زیادی که این روزها در بازار رواج دارد، مدیریت حس طمع و پایبندی به استراتژی های معاملاتی از پیش تعیین شده، تبدیل به کاری به مراتب سخت تر هم شده است. برای اینکه در این بازار هیجانات به شما غلبه نکند و بتوانید استراتژی درستی در پیش بگیرید، باید به اخبار و شایعاتی که هرروزه در این بازار منتشر می شود، توجه نکنید و صرفا بر اساس اخبار ترید نکنید. همچنین به سودهای هنگفت ارزهای بدون پشتوانه و به اصطلاح شت کوین ها دل نبندید و مطمئن باشید که با یک استراتژی درست و ثابت می توانید در بلندمدت سود بیشتری از این بازار کسب کنید.

یکی دیگر از عواملی که باعث طمع تریدرها و ضررهای سنگین می شود، استفاده نادرست از معاملات اهرم دار است. معاملات اهرم دار یا فیوچرز این روزها مورد توجه بسیاری زا تریدرها قرار گرفته است. با استفاده از این نوع معاملات، شما می توانید یک اهرم برای معاملات خود تعیین کنید و سود یا ضرری که شما از آن معامله به دست می آورید، در این اهرم ضرب می شود. برای مثال اگر معامله ای با اهرم 10 باز کنید، با سه درصد بالا رفتن قیمت، شما 30 درصد سود خواهید کرد. این معاملات به دلیل جذابیت زیادی که دارند، بسیاری از تریدرهای تازه کار را به خود جذب کرده اند. تریدرهای تازه کار ممکن است با طمع کردن و رویای سودهای کلان، بدون تحلیل اهرم های بالایی را برای معاملات خود در نظر بگیرند و دچار ضررهای سنگین شوند. برای مثال صرافی بایننس برای معاملات فیوچرز بیت کوین تا اهرم 125 برابری را نیز پشتیبانی می کند که بسیاری از کاربران به هوای سود زیاد از آن استفاده می کنند و کل سرمایه خود را با یک نوسان قیمت از دست می دهند.

 

4- ترید در شرایط نامناسب

یکی دیگر از مشکلات بزرگ تریدرها، این است که در هر شرایطی به ترید کردن می پردازند. اصطلاح over-trading به معنای ترید کردن بیش از حد می باشد. یک تریدر موفق باید نقاط مناسب برای ورود به بازار را شناسایی کند و تنها در آن نقاط به بازار وارد شود. اما بسیاری از تریدرها و خصوصا تریدرهای تازه کار، مدام و بدون توجه به روند حاکم بر بازار، با تحلیل های ناقص ترید می کنند و دچار over-trading می شوند.

یک تریدر خوب باید عوامل، تکنیکال، فاندامنتال و روانشناسی تاثیرگذار بر بازار را بشناسد و بر طبق آنها معامله کند. نقاط ورود مناسب در بازار معمولا نقاطی هستند که هرسه عامل تکنیکال، فاندامنتال و روانشناسی آن نقطه را تایید کنند. عوامل تکنیکال معمولا اندیکاتور ها و خطوط حمایت، مقاومت و روندی هستند که به وسیله تحلیل روی نمودار مشخص می شوند. عوامل فاندامنتال معمولا شامل عوامل بنیادی یک ارز دیجیتال مثل اکوسیستم، امنیت شبکه، نکات درج شده در وایت پیپر و ... می باشد. همچنین اخباری که در مورد ارزهای دیجیتال توسط دولت ها یا افراد تاثیرگذار و مهم بازار منتشر می شود نیز جزئی از عوامل فاندامنتال می باشند. و در نهایت نیز عوامل روانشناسی شامل ترس یا طمع حاکم بر بازار می باشند. در زمان های ریزش بازار، ترس حاکم بر آن می تواند روند را نزولی کند و در زمان های رشد بازار، طمع موجود در بازار  می تواند روند را صعودی کند. بنابراین نکته مهم این است که حتی اگر یکی از این سه عامل، برخلاف معامله شما بود، بهتر است آن معامله را باز نکنید.

 

5- انتظارات نابجا از بازار

مورد آخری که در این مقاله به آن می پردازیم، انتظارات و توقعات زیاد از حدی است که برخی تریدرها از بازار دارند. درواقع بسیاری از تریدرهای تازه کار، وقتی رشد چندین باره یک ارز را می بینند، انتظار دارند که روند آن ارز همواره به همان شکل باشد. و وقتی که با ریزش و یا اصلاح آن ارز مواجه می شوند، دچار ترس و اضطراب می شوند و ممکن است با انجام معاملات غیرمنطقی به سرمایه خود زیان وارد کنند. بنابراین تریدرها باید بدانند که هر رشدی در بازار نیازمند یک اصلاح ضمنی هم می باشد، تا بازار را برای رشد بیشتر آماده کند. علاوه بر این، تریدرها گاهی اوقات از یک معامله خود انتظار سود بیش از حد و غیرمنطقی دارند. این نکته باعث می شود که معاملات خود را در زمان مناسب نبندند و هرچه سود کسب کرده اند نیز، تبدیل به ضرر شود.