آموزش بایننس اسپات قسمت 5 : آشنایی با Taker و Maker

 

همان طور که از آموزش های قبل به یاد دارید در مورد صفحه ترید و کارمزد توصیحات کلی ارائه دادیم، در این قسمت می خواهیم شما را با maker و taker و کارمزد هر یک آشنا کنیم.

هر صرافی قوانین خاصی به عنوان maker ( سازنده) و taker ( گیرنده ) دارد.

Maker کیست؟

میکر به شخصی گفته می شود که قانونی را در صرافی ایجاد کند. به عنوان مثال شما می خواهید، در بازار ارز دیجیتال بیت کوین خریداری کنید. زمانی که order خود را ثبت می کنید برای خرید خود یک قیمتی را در نظر گرفته اید، در این حالت خرید شما در لیست سفارشات قرار می گیرد، سفارشتان تا زمانی در صف قرار دارد که شخصی با توجه به قیمت پیشنهادی شما بیت کوین خود را به فروش رساند، تا پیدا شدن چنین شخصی شما در صف خرید منتظر میمانید. در این حالت شما برای خرید خود قانونی را در نظر گرفته اید.

Taker کیست؟

شخصی که از قوانینی که میکر وضع کرده است پیروی کند تیکر نامیده می شود. اگر شما بخواهید بیت کوین خریداری کنید ولی به هر دلیلی نمی خواهید در صف سفارشات بمانید باید از گزینه market استفاده کنید تا بیت کوین را به بالاترین قیمت پیشنهاد شده خریداری کنید. در این حالت پوزیشن به سرعت باز می شود و خرید انجام می شود، در اینجا شما تیکر هستید.

شخصی که تیکر هست روی مارکت خرید خود را انجام می دهد و باید کارمز بیشتری نسبت به شخصی که میکر هست پرداخت کند.

برای آشنایی بیشتر با کارمز های میکر و تیکر در صرافی بایننس می توانید در صفحه گوگل عبارت  Fee schedule of binance سرچ کنید، صفحاتی به شما نشان داده می شود که کارمز maker و taker را به تفکیک نشان می دهد.

 

 

همان طور که در تصویر بالا می بینید میزان کارمزد تیکر بیشتر از میکر است. به همین خاطر ما به شما توصیه می کنیم تا زمانی که مجبور نباشید از مارکت استفاده نکنید، تا مجبور نشوید کارمزد بیشتری پرداخت کنید.