آموزش بایننس فیوچرز - قسمت 4: لیمیت و مارکت

در این قسمت از آموزش صرافی بایننس فیوچرز قصد داریم در مورد انواع پوزیشن ها، استاپ مارکت، استاپ لیمیت و .... صحبت کنیم . همان طور که در آموزش های بایننس اسپات خدمت عزیزان عرض کردیم به دو صورت لیمیت و مارکت می توانید پوزیشن را ست کنید.

اگر از لیمیت استفاده می کنید کارمز کمتری نسبت به مارکت پرداخت می کنید، زیرا زمانی که از مارکت استفاده می شود اُردر در صف خرید و فروش قرار نمی گیرد و با پرداخت بیشتر پوزیشن بلافاصله برای شما باز می شود. اما در حالت لیمیت شما تعیین می کنید که بر روی یک قیمیت و سرمایه مشخص وارد یک پوزیشن خاص شوید، قیمت مارکت تا زمانی که به درخواست شما برسد و آخرین شخصی که با قیمت شما موافقت کند پوزیشن شما با قیمت کمتر نسبت به مارکت باز می شود زیرا شما در صف خرید و فروش قرار گرفته اید تا اُردر باز شود. این همان داستان Taker و Maker است که در قسمت پنجم از آموزش بایننس اسپات به طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم.

بعد از لیمیت و مارکت گزینه های  Stop Limit، Stop Market و Trailing Stop وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان وارد پوزیشن شد.

Stop Limit: بعد از باز کردن سفارش می توانید این گزینه را فعال کنید، این گزینه شامل بخش Stop Price قیمت توقف، قیمتی که بعد از رسیدن به آن سفارش شما فعال می شود و Limit Price قیمت محدود، قیمتی که شما اُردر را بر روی آن ست کردید. زمانی که قیمت توقف و محدود با هم یکی شد سفارش شما ایجاد می شود.

درآپدیت جدید بایننس فیوچرز گزینه ای اضافه شده است به نام TP/SL که این امکان را به شما می دهد قبل از باز کردن پوزیشن استاپ لاس و تارگت را ست کنید.

حال چه کاربردی این گزینه دارد، زمانی که شما عجله دارید و اُردر لیمیت را ست کردید مثلا بر روی قیمت 10225 ولی قیمت 10260 است و هنوز به مبلغ دلخواه نرسیده است، شما می توانید ابتدا تیک پرافیت و استاپ لاس را فعال می کنید و مثلا بر روی 10500 و 9900  قرار می دهید، اگر پوزیشن اصلی لانگ باشد و شما وقتی می خواهید پرافیت را ست کنید باید بر روی Sell/ short کلیک کنید و برعکس زمانی که پوزیشن اصلی شما شورت است و بخواهید از TP/SL استفاده کنید باید بر روی Long کلیک کنید.

به شما توصیه می کنیم از TP/SL استفاده نکنید چون احتمال زیادی وجود دارد که اشتباه کنید.

Market Price/ Last Price :

برای جلوگیری حساب شما از لیکوئید شدن، بایننس از دو ویژگی به نام های Mark Price(مختصر شده Market Price) و Last Price استفاده می کند.

Last Price به معنای شخصی است که آخرین خرید و فروش را انجام داده است، توصیه می کنیم این گزینه همیشه فعال باشد.

Mark Price زمانی که سفارش به مبلغ مارکت رسید، خرید یا فروش انجام می شود.

Reduce only: اگر شما بخواهید پوزیشن جدید باز کنید و این گزینه فعال باشد، پوزیشن جدید که فعال می کنید از حجم پوزیشن فعلی شما چیزی کم و یا اضافه نمی شود. اما زمانی که از سیگنال بایننس فیوچرز استفاده می کنید، سیگنال دریافتی دارای سه پله خرید و یا فروش است در این حالت نباید این گزینه را فعال کنید. بهتر است در حالت عادی نیز تنظیمات تغییر ندهید و اجازه دهید بر روی حالت پیش فرض باقی بماند.

Post Only: زمانی که این گزینه فعال می شود، یعنی شما قصد دارید در صف خرید و فروش بمانید و به سرعت پوزیشن باز نشود. این آپشن برای افرادی استفاده می شود که می خواهند یک سرمایه گذاری بلند مدت و چند ساله انجام دهند که در این حالت از لوریج های بالا استفاده نمی کنند.

Margin Ratio: زمانی که پوزیشنی را فعال می کنیم، به ما می گوید چند درصد از کل بالانس داخل پوزیشن قرار دارد، اگر سبز باشد یعنی وضعیتمون مناسب است ولی توصیه می شود درصد زیادی از بالانس با لوریج کراس داخل پوزیشن در گیر نکنید.

Stop Limit: زمانی که از این گزینه برای ثبت سفارش استفاده می کنید، گزینه Reduce only به صورت پیش فرض فعال است، در این حالت پوزیشن شما باز است و حجم پوزیشن فعلی شما کم و یا زیاد نمی شود. بهتر است در زمان ست کردن پوزیشن تیک این گزینه فعال باشد.

Stop Market: در این نوع سفارش حتما سفارش شما انجام می شود. توصیه می کنیم به دوستان برای استاپ لاس یک سیگنال علاوه بر استاپ لیمینت از استاپ مارکت نیز استفاده کنید.

چرا از استاپ مارکت علاوه بر استاپ لیمیت استفاده می شود؟ ممکن است نوسانات باز بسیار زیاد باشد و در حالت عادی پوزیشن شما باز نشود ولی با استفاده از استاپ مارکت حتما پوزیشن شما فعال می شود و از ضرر اضافی جلوگیری می کند.

Trailling Stop: همان طور که در آموزش های بایننس اسپات گفته شد، به صورت اتوماتیک کار ترید کردن استاپ لاس را برای شما انجام می دهد.

حد ضرر را تغییر می دهد و با توجه به کاهش و یا افزایش قیمت ارز آن را جابه جا می کند، در حقیقت از سود پوزیشن فعال از استاپلاس متغیر استفاده می کند. در این سفارش یک قیمت به عنوان حد ضرر فعال می شود، در پوزیشن های لانگ پس از بالا رفتن قیمت، حد ضرر نیز بالا می رود، حال اگر قیمت پایین بیاید حد ضرر نیز متوقف می شود. اگر قیمت به اندازه callback rate پایین بیاید، سفارش فروش برای بستن پوزیشن لانگ ایجاد می شود، برای پوزیشن شورت به صورت برعکس عمل می شود.

Activation Price: قیمتی که موجب فعال شدن حد ضرر متغییر می شود.

Callback Rate: در صدی است که سفارش حد ضرر متغییر را با آن دنبال  می کند.

توصیه می کنیم برای انجام معاملات از استاپ لیمیت به صورت دستی استفاده کنید. چون که اولا کنترل بیشتری بر روی ریسک پذیری های معقول خواهید داشت و همچنین در مارکت های کریپتو، به دلیل نوسانات بالا احتمال فعال شدن نا به هنگام تریلینگ استاپ زیاد است.

ماشین حساب بایننس:

در قسمت سمت راست بالای صفحه ماشین حسابی قرار دارد که با استفاده ازآن می توانید میزان سود و ضرر قبل از هر سفارش محاسبه کنید. این ابزار بسیار کاربردی است که با توجه به پوزیشن و لوریج مورد استفاده قرار می گیرد.