آموزش بایننس فیوچرز - قسمت 2: آشنایی با اهرم یا Leverage

در این قسمت می خواهیم شما را با  لوریج و انواع آن آشنا کنیم و تفاوت های کراس و ایزوله را با یکدیگر بررسی کنیم.همان طور که می دانید مارجین تریدینگ و بایننس فیوچرز به شما قابلیت ترید کردن با کمک لوریج را می دهد.

لوریج ( اهرم ) در تمام صرافی هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند دارای معنای یکسانی است و در صورتی که مفهوم آن را به درستی درک کنید می توانید به صورت اصولی از آن استفاده کنید، همینطور لوریج کراس و لوریج ایزوله همه جا یک معنا را می دهد.

لوریج چیست؟

اهرم یا لوریج ابزاری است که صرافی ها در اختیار تریدر ها قرار می دهند تا آن ها بتوانند چند برابر سرمایه معامله انجام دهند. حال با مثالی سعی داریم این موضوع را بیشتر توضیح دهیم.

فرض را بر این می گیریم که پوزیشنی را در نقطه حاضر مارکت که در اینجا 10200 است باز کرده اید. همان طور که در چارت نیز مشاهده می کنید این پوزیشن تا 10500 نیز بالا رفته است یعنی 300 دلار رشد داشته است. فرض کنید پوزیشن لانگی را روی 10200 تا 10500 باز کردید این کار اگر داخل بایننس اسپات انجام شود، شما 3% سود خواهید کرد، حال اگر از لوریج استفاده کنید مثلا لوریج 10، سود و ضرر شما هم نسبت به آن لوریج تغییر می کند، یعنی عدد ضرب در لوریج می شود، اگر از لوریج 10 استفاده کنید روی قیمت 10200 پوزیشن باز کنید و بر روی 10500 بفروشید شما 30 درصد سود خواهید کرد، این امکان را لوریج به شما می دهد.

مثال حاشیه سود بر روی نمودار

حالا اگر بخواهید از لوریج بالاتر مثلا 10 استفاده کنید به شما این اجازه داده می شود با همان یک دلار سرمایه به اندازه 10 دلار خرید انجام دهید و تنها یک دلار پرداخت کنید. در حقیقت اگر شما 10 درصد سود کنید این میزان سود بر روی یک دلار محاسبه می شود و در صورت ضرر نیز بر روی یک دلار اعمال می شود.

طبیعی است که هر چه میزان لوریج بالاتر رود میزان سود و ضرر شما نیز بیشتر می شود به طبع میزان ریسک پذیری نیز افزایش می باید، البته استفاده از لوریج به این شیرینی که گفته شد نیز نیست.

تمامی صرافی ایی که از لوریج استفاده می کنند یک مسئله ای دارند به نام Liquidation  (لیکوئید شدن).

لیکوئید شدن چیست؟

معنی لیکوئید در تمام صرافی هایی که از این قابلیت استفاده می کنند یکی است و مفهوم آن این است که سرمایه شما به اتمام رسیده است، این موضوع تنها در حالت مارکت فیوچرز دیده می شود.

کلمه لیکوئید شدن در ارزهای دیجیتال به معنی این است که موجودی شما تماما به اتمام رسید و سرمایه شما تمام شد. اما این موضوع کمکی نمی کند. مبحث اصلی تر این است که چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم و لیکوئید نشویم.

تفاوت لوریج کراس و ایزوله در چیست؟

این دو لوریج در حالت لیکوئید شدن با یکدیگر تفاوت دارند.

در لوریج ایزوله چه در پوزیشن لانگ چه در پوزیشن شورت اگر بالا رود ریسک بیشتر می شود و Liquidation  به قیمت مارکت نزدیک تر می  شود، افرادی که با لوریج 125x ایزوله کار می کنند به شدت ریسک می کنند. زیرا در این حالت از لوریج بالا دارند استفاده می کنند قیمت لیکوئید شدن به قیمت مارکت نزدیک می شود و با کوچکترین نوسان قیمت مارکت به لیکوئید شما می رسد و باعث می شود شما لیکوئید شوید. در این حالت شما کل مبلغی که داخل پوزیشن قرار داده بودید از دست خواهید داد یعنی ضرر 100 درصد در این حالت پوزیشن وکل بالانس صفر می شود.

حال اگر از لوریج کراس 125x استفاده کنید و لیکوئید شوید، کل بالانس و موجودی شما داخل صرافی بایننس فیوچرز و کل کیف پولتان صفر می شود.

اگر می خواهید از لوریج کراس استفاده کنید میزان سرمایه ای که داخل حساب دارید پشتوانه شما است. کسانی که قصد استفاده از لوریج کراس را دارند باید خیلی مراقب پوزیشن، استاپ لاس و تارگت باشند و تمام نکات را مو به مو رعایت کنند.

اگر از لوریج کراس به درستی استفاده شود لذت بسیاری دارد و بیشترین میزان سودهی از این طریق کسب خواهد شد.لوریج کراس معمولا برای سیگنال های اسکالپ استفاده می شود که در آموزش های بعدی بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

نکته پایانی که در این بخش حتما باید به آن اشاره کرد، معاملات در لوریج کراس و ایزوله شوخی بر دار نیستند، به همان اندازه که می تواند لذت بخش باشد، به همان اندازه نیز می تواند ناراحت کنند و زجر آور باشد، اگر می خواهید از این قسمت استفاده کنید به شما توصیه می کنیم ابتدا مهارت خود را از طریق آموزش و مدیریت سرمایه بالا ببرید و از سیگنال بایننس فیوچرز استفاده کنید.