آلت سیزن در دنیای ارزهای دیجیتال چیست و چگونه آن را پیشبینی کنیم؟

مفهوم آلت سیزن (Alt Season)

آلت سیزن یکی از اصطلاحات مرسوم و بسیار رایج در بازار ارزهای دیجیتال می باشد که شاید نام آن را بارها شنیده باشید. در معنای لغوی آلت سیزن به معنای فصل آلت کوین‌ها و یا Altcoin Season می باشد. که اصطلاح آلت کوین نیز به معنی Alternative Coin می باشد. آلت کوین ها اصطلاحی است که به هر ارزی غیر از بیت کوین گفته می شود. میدانیم که ارز دیجیتال اصلی در بازار امروز ارزهای دیجیتال، بیت کوین می باشد و بیشترین پول و سرمایه بازار نیز در آن وجود دارد. در کنار بیت کوین نیز ارزهای دیجیتال دیگری معرفی شده اند که سعی دارند با بیت کوین رقابت کنند، که به آنها آلت کوین ها یا ارزهای دیجیتال جایگزین گفته می شود. از معروف ترین و محبوب ترین آلت کوین های دنیای ارزهای دیجیتال، می توان به اتریوم، کاردانو، ریپل، ترون، دوج کوین و ... اشاره کرد.

alt season چیست - آلت سیزن

اما آلت سیزن چیست؟ گفتیم که بیشترین حجم سرمایه ای که در بازار ارزهای دیجیتال در حال گردش است، مختص بیت کوین است و همین مورد نیز باعث شده که بیت کوین از بقیه ارزهای دیجیتال قیمت بالاتری داشته باشد. اما در زمان هایی از بازار، قیمت بیت کوین روند مشخصی ندارد و نمی توان به آن به چشم یک سرمایه گذاری خوب در کوتاه مدت یا میان مدت نگاه کرد. این شرایط معمولا پس از روندهای نزولی قوی در بیت کوین و ایجاد سقف های قیمتی جدید (ATH) ایجاد می شود که قیمت بیت کوین نیاز به تثبیت دارد. در چنین شرایطی، بسیاری از سرمایه گذاران که می دانند بیت کوین در مقطع کوتاهی قرار نیست به آنها سود بدهد، سرمایه خود را از بیت کوین خارج می کنند و به سمت آلت کوین ها روانه می کنند. با خروج سرمایه از بیت کوین و ورود آن به آلت کوین ها، آنها جان تازه ای می گیرند و شروع به رشد قیمتی چشمگیر می کنند. در این شرایط، معمولا قیمت بیت کوین ختثی عمل می کند و یا نوسانات کوتاهی دارد که اصطلاحا به آن رنج (Range) زدن بیت کوین می گویند و آلت کوین ها نیز بازار صعودی قوی ای را تجربه می کنند. به چنین زمانی در بازار ارزهای دیجیتال، آلت سیزن می گویند.

یکی از معروف ترین آلت سیزن های بازار ارزهای دیجیتال، زمانی بود که در اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018 میلادی، آلت کوین های مطرح بازار به شدت رشد کردند و در مقابل، بیت کوین روند ثابتی داشت. در آن زمان اکثر آلت کوین ها رشدی بین 100 درصد تا حتی 400 درصد را تجربه کردند.

 

چرا آلت کوین ها در این زمان حتی بیشتر از بیت کوین هم سود می دهند؟

گفتیم که حجم اصلی بازار یا بزرگترین مارکت کپ (Market Cap) در بازار، مختص بیت کوین می باشد و آلت کوین ها حجم بازار کمتری دارند. در نتیجه، حتی اگر سرمایه کمی نیز از بیت کوین خارج شود، این میزان سرمایه ، نسبت به حجم بازار کمتر آلت کوین ها، برای آنها زیاد خواهد بود.

برای مثال، در حال حاضر حجم بازار بیت کوین چیزی حدود 620 میلیارد دلار می باشد و حجم بازار آلت کوینی مثل کاردانو در حدود 40 میلیارد دلار است. حال فرض کنید یک درصد از سرمایه موجود در بیت کوین که چیزی حدود 6 میلیارد دلار می شود، وارد ارز کاردانو شود. در این حالت، 15درصد از کل حجم بازار کاردانو به آن اضافه شده است و همین موضوع باعث رشد چشمگیر آن می شود. البته هرچه حجم بازار یک ارز کمتر باشد، سرمایه اضافه شده به آن، نسبت به حجم بازار آن، چشمگیر تر خواهد بود و در نتیجه رشد بیشتری را نیز تجربه می کند.

 

آیا روند بیت کوین در زمان آلت سیزن ریزشی است؟

نه لزوما! همانطور که گفتیم، آلت سیزن وقتی است که سرمایه از بیت کوین خارج می شود و به سمت آلت کوین ها می رود. اما باید توجه داشته باشیم که بیشتر سرمایه گذاران بزرگ بیت کوین که حجم بزرگی از بازار را نیز در اختیار دارند، سرمایه گذاری بلندمدتی روی این ارز انجام داده اند و به بهانه یک سود مقطعی در آلت کوین ها سرمایه خود را خارج نمی کنند. در نتیجه سرمایه خارج شده از بیت کوین نسبت به حجم بازار بالای آن، چندان هم زیاد نیست و معمولا باعث ریزش در قیمت بیت کوین نمی شود. روند بیت کوین در زمان آلت سیزن معمولا خنثی است و نهایتا نوسان های کوچکی به سمت بالا یا پایین را تجربه می کند.

پروسه آلت سیزن - پیش بینی آلت سیزن

چگونه زمان آلت سیزن را پیشبینی کنیم؟

درواقع، هیچ راه قطعی برای پیشبینی زمان آلت سیزن وجود ندارد، اما می توان با دنبال کردن تعدادی از شاخص ها و داده های موجود در بازار، تا حدودی شرایط آلت سیزن را تحلیل کرد. چند مورد از این فاکتورها عبارتند از :

 

1- تحرکات آلت کوین های برتر و مقایسه آنها با بیت کوین

شاید مهم ترین عاملی که می تواند شرایط آلت سیزن را به ما نشان دهد، تحرکات قیمتی آلت کوین ها نسبت به بیت کوین باشد. در چنین شرایطی، می توان تغییرات قیمتی و همچنین تغییرات مارکت کپ (حجم بازار) آلت کوین ها را در مقابل بیت کوین قرار داد و آنها را باهم مقایسه کرد. هر زمان که تحرکات موجود در آلت کوین های برتر مثل اتریوم، ریپل، کاردانو یا bnb نسبت به بیت کوین فاصله گرفت، می توان نشانه هایی از آلت سیزن مشاهده کرد. برای مثال رشد قیمتی بیشتر آلت کوین ها نسبت به بیت کوین می تواند یک نشانه باشد. یا افزایش حجم بازار آلت کوین ها در مقابل کاهش حجم بازار بیت کوین نیز یک نشانه مهم دیگر است.

آلت سیزن و دامیننس بیتکوین

2- شاخص دامیننس (Dominance) بیت کوین

دامیننس بیت کوین، درواقع شاخصی است که میزان تسلط بیت کوین بر بازار را نشان می دهد. دامیننس، سهم بیت کوین را از کل بازار به شکل درصدی نشان می دهد. برای محاسبه دامیننس، کافی است حجم بازار یا مارکت کپ بیت کوین را بر مجموع مارکت کپ کل بازار تقسیم کنیم تا دامیننس محاسبه شود. هرگاه دامیننس بیت کوین در روند نزولی قرار گیرد و کاهش یابد، می توان نتیجه گرفت که سرمایه مردم در حال خارج شدن از بیت کوین و ورود به ارزهای دیگر است. در چنین شرایطی می توان دو سناریو را در نظر گرفت:

سناریو اول: سرمایه خارج شده از بیت کوین به سمت آلت کوین هایی مثل اتریوم، کاردانو، ریپل و ... می رود. این شرایط را می توان با بررسی دامیننس آلت کوین های برتر شناسایی کرد. در چنین شرایطی با کاهش دامیننس و مارکت کپ بیت کوین، دامیننس و مارکت کپ آلت کوین ها افزایش می یابد. بنابراین این سناریو می تواند یک نشانه از شروع آلت سیزن باشد.

سناریو دوم: سرمایه از بیت کوین خارج می شود، اما به سمت استیبل کوین هایی مثل تتر می رود. منظور از استیبل کوین ارزهایی هستند که همواره قیمتی ثابت و برابر با یک ارز فیات (مثل دلار، یورو و ...) دارند. در این شرایط با کاهش دامیننس و مارکت کپ بیت کوین، دامیننس و مارکت کپ استیبل کوین ها (به خصوص تتر) افزایش می یابد و دامیننس و مارکت کپ بقیه آلت کوین ها تقریبا ثابت است. در چنین شرایطی باید صبر کرد و نظاره گر بازار بود، تا ببینیم سرمایه خارج شده از بیت کوین به سمت بیت کوین بازمیگردد و یا به سمت آلت کوین ها روانه می شود. زیرا در شرایط ناپایدار بازار ممکن است سرمایه گذاران سرمایه خود را تا پایدار شدن بازار ، خارج کنند و در ادامه سرمایه خود را به سمت بیت کوین برگردانند. چنین شرایطی نمی تواند نشانه آلت سیزن باشد.

شاخص آلت سیزن - alt season

3- شاخص اختصاصی آلت سیزن

علاوه بر دو موردی که در بالا ذکر کردیم، بعضی از سایت های حوزه بلاکچین، شاخص ها و عوامل مختلفی را کنار همدیگر می گذارند و با محاسبات ریاضی و ترکیب این شاخص ها، یک شاخص اختصاصی از وضعیت آلت سیزن ارائه می دهند. با استفاده از این شاخص ها می توان در هر زمان اینکه آلت سیزن شروع شده یا نه را تعیین کرد.

یکی از بهترین شاخص ها در این حوزه Altcoin Season Index می باشد که سایت BlockChainCenter آن را ارائه می دهد و می توانید از طریق این لینک (blockchaincenter.net/altcoin-season-index) به آن دسترسی داشته باشید. این سایت، وضعیت آلت کوین ها را به صورت ماهانه، فصلی و سالانه نشان می دهد و در هرکدام از این دوره ها مشخص می کند وارد آلت سیزن شده ایم یا نه. برای محاسبه این وضعیت، این سایت شاخص های مختلفی را بایکدیگر ترکیب می کند و طبق گفته خود آنها برای اینکه شرایط آلت سیزن تایید شود، باید حداقل 75 درصد از 50 ارز دیجیتال برتر، عملکرد بهتری را نسبت به بیت کوین داشته باشند. که این عملکرد، با استفاده از عملیات های ریاضی روی فاکتورها و شاخص های مختلف این سایت محاسبه می شود.