این 8 کار را قبل از ترید کردن انجام دهید

ترید و معامله در بازارهای مالی، خصوصا بازار ارزهای دیجیتال، همیشه ریسک خاص خود را دارد و در نتیجه برای کاهش این ریسک بهتر است که قبل از ورود به یک معامله یا پوزیشن، از تحلیل خود مطمئن شوید. در این مقاله از سایت بست سیگنال میخواهیم 8 ابزار تکنیکال و فاندامنتال را به شما معرفی کنیم تا قبل از ورود به یک معامله این 8 مورد را چک کنید و از این طریق معاملات مطمئن تری داشته باشید. با ما همراه باشید. 

 

1- تایم فریم مناسب برای خود را انتخاب کنید.

قبل از هر چیز، شما باید تایم فریم مناسب برای خودتان را انتخاب کنید و تحلیل هایتان را بر روی همان تایم فریم انجام دهید. تایم فریم به معنی طول بازه زمانی هر کندل می باشد و مشخص می کند که شما تحلیل خود را در بلند مدت انجام میدهید و یا کوتاه مدت. 

اینکه چه تایم فریمی را برای خودتان انتخاب کنید، به دو چیز بستگی دارد: 

1- تیپ شخصیتی شما

2- استراتژی معاملاتی شما

افرادی که تیپ شخصیتی صبور و با حوصله ای دارند، می توانند تریدهای خود را با استفاده از تایم فریم های بلند مدت انجام دهند. اما افرادی که چندان صبور نیستند، اما در کنار آن قدرت مدیریت ریسک خوبی دارند و می توانند در موقعیت های حساس و پرریسک به خوبی تصمیم گیری کنند، می توانند از تایم فریم های کوتاه مدت استفاده کنند. 

اینکه استراتژی معاملاتی شما به چه صورت باشد، تا حد زیادی مشخص می کند که تایم فریم مناسب برای شما نیز باید چگونه باشد. تایم فریم های بلندمدت برای افرادی مناسب است که خیلی ترید نمی کنند و با یک تحلیل کامل وارد یک پوزیشن طولانی مدت می شوند. اما تایم فریم های کوتاه مناسب افرادی است در بازار نوسانگیری یا اسکالپینگ انجام میدهند. 

 

2- جهت روند بازار را شناسایی کنید. 

یکی از مهم ترین اصول معامله در هر بازار مالی از جمله بورس، ارزهای دیجیتال یا فارکس، این است که هیچگاه نباید خلاف روند بازار معامله کنید. بنابراین باید انواع روند را بشناسید و قبل از ورود به هر معامله روند بازار را چک کنید تا خلاف آن قرار نگیرید. 

در کل سه نوع روند در بازار داریم:

1- روند صعودی: در این نوع از روندها بازار مرتب کف و سقف های جدیدی می سازد و می توان خط روند را با وصل کردن دو کف متوالی که کف دوم از کف اول بالاتر است، رسم کرد. 

2- روند نزولی: این نوع از روندها برعکس روندهای صعودی هستند. یعنی بازار مرتب کف و سقف های پایین تری می سازد و برای رسم این خط روند باید دو سقف متوالی را که دومی از اولی کوتاه تر است، به همدیگر وصل کنید. با توجه به اینکه در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس می توان به صورت دوطرفه ترید کرد، این روند نیز می تواند در پوزیشن های Sell یا Short سودده باشد. 

3- روند خنثی: در این نوع از روندها بازار مرتب نوسان های کوتاه مدتی انجام میدهد و کف و سقف های ساخته شده در یک محدوده هستند. در نتیجه نه می توان گفت بازار صعودی است و نه می توان گفت بازار نزولی است. بهترین استراتژی در این روندها نوسانگیری می باشد و در صورتی که قصد تریدهای بلندمدت تری دارید، بهتر است برای تشکیل روند ها صعودی یا نزولی صبر کنید. 

بنابراین قبل از ورود به معامله باید خطوط روند را رسم کنید و علاوه بر تشخیص جهت، قدرت خط روند را هم بررسی کنید. هرچه خط روند در تایم فریم های بلندمدت تری باشد و از وصل کردن نقاط بیشتری به هم به وجود آمده باشد، اعتبار بیشتری دارد. 

 

3- اخبار بازار را چک کنید. 

این روزها اخبار و وقایع نقش بسیار بزرگی در مارکت های جهانی دارند. فرقی هم نمی کند که این اخبار، واقعی باشد، یا شایعه. در هر صورت اخبار تاثیر خود را بر روی بازار دارند و باعث تغییر تمایل مردم به خرید یا فروش می شوند. 

بنابراین قبل از ترید کردن باید اخبار را نیز چک کنید و ترجیحا در شرایط آرام خبری ترید کنید. زمان هایی که خبرهای داغ و پرحاشیه در بازار منتشر می شوند، ترس و یا طمع حاکم بر بازار به شدت تغییر روند می دهد و در نتیجه بازار نوسان های غیر قابل پیشبینی خواهد داشت. 

برای چک کردن اخبار بازار، می توانید از سایت های خبری معتبری که در این حوزه وجود دارد، مثل CoinDesk و یا CoinTelegraph استفاده کنید. علاوه بر این، برای اینکه اخبار همه سایت های خبری را بتوانید یکجا مشاهده کنید و نیازی به چک کردن سایت های متعدد نداشته باشید، پلتفرم هایی مثل Crypto News و یا Crypto Panic را به شما معرفی می کنیم. این پلتفرم ها اخبار را از چندین منبع خبری جمع آوری می کنند و در اختیار شما قرار می دهند. 

 

4- تقویم اتفاقات مهم بازار را چک کنید. 

علاوه بر اخباری که ممکن است هر لحظه منتشر شوند، تعدادی از اتفاقات و وقایع هستند که از قبل تعیین شده اند و شما می تونید تاریخ این اتفاقات را در تقویم های مخصوص چک کنید. این اتفاقات می تواند توسط تیم توسعه دهنده یک ارز دیجیتال یا یک صرافی و یا یک شرکت موثر در بازار برنامه ریزی شده باشد و در نتیجه در این روزها، روند بازار دستخوش تغییر می شود. تعدادی از این اتفاقات و وقایع عبارتند از:

  • - لیست شدن و یا دی‌لیست شدن کوین‌ها در صرافی های معتبر
  • - معرفی یک فورک جدید از شبکه
  • - توکن سوزی
  • - کنفرانس ها و رویدادهای مطبوعاتی یا تلوزیونی
  • - ایردراپ ها
  • - ارائه آپدیت شبکه از سمت توسعه دهندگان
  •  
  • توکن سوزی چیست و چه کاربردی دارد؟

    اگر در بازار ارز دیجیتال فعالیت داشته باشید حتما اصطلاح توکن سوزی یا سوزاندن توکن را شنیده اید. توکن سوزی به معنای حذف دائمی کوین های موجود در شبکه ارز دیجیتال است. این اقدام بسیار هدفمند و ساده است و توسط خالق کوین و به منظور حذف کوین در گردش انجام می گیرد.

ایردراپ چیست و چگونه ایردراپ های جدید را پیدا کنیم ؟

شرکت های سازنده ارز دیجیتال از ایردراپ برای مارکتینگ و بازاریابی ارز دیجیتال خود استفاده می کنند. ایردراپ به معنی دریافت ارز دیجیتال رایگان می باشد. درواقع شرکت ارائه دهنده ارز دیجیتال، در ازای انجام یک سری کارها به کاربران دنیای کریپتو، مقداری از ارز دیجیتال خود را هدیه می دهد.

برای اینکه از این اتفاقات و رویدادها باخبر باشید و آنها را در تقویم ترید خو اعمال کنید، پیشنهاد میکنیم که این دو سایت را همواره چک کنید:

CoinMarketCal: در این سایت رویدادهای آینده بازار مشخص شده و همچنین مردم می توانند در مورد آنها نظر بدهند تا اعتبار آن رویداد مشخص شود. 

CoinsCalendar: در این سایت نیز مثل سایت قبلی تقویم رویدادهای آینده مشخص شده و علاوه بر این می توانید از این قابلیت استفاده کنید که رویدادهای جدید به محض انتشار در تلگرام به شما اطلاع داده شود. 

 

5- داده های درون شبکه را چک کنید. 

داده های درون شبکه، اطلاعاتی هستند که از دل شبکه بلاکچین بیرون کشیده می شود و تحلیل آنها می تواند کمک زیادی به شما در جهت تحلیل های بعدی بکند. این داده ها را به عنوان داده های فاندامنتال در نظر می گیرند و معمولا می توان به وسیله آنها روند قیمت را به خصوص در بلندمدت پیشبینی کرد. 

این داده ها تراکنش های انجام شده در بستر شبکه های بلاکچین را جمع آوری می کنند، آنها را دسته بندی می کنند و از آنها اطلاعات مهم تحلیلی را بیرون می کشند. از جمله این داده های مهم عبارتند از:

  • - تعداد آدرس های فعال (آدرس هایی که موجودی آنها صفر نباشد)
  • - تعداد آدرس هایی که بیت کوین یا هر ارز دیگری را برای طولانی مدت نگهداری می کنند. 
  • - عملکرد نهنگ ها و خرید و فروش آنها
  • - تعداد آدرس هایی با بیش از یک بیت کوین یا اتریوم

سایت های زیادی وجود دارند که می توانید این اطلاعات را از آنها استخراج کنید و به وسیله تغییرات و نوسانات آنها روند بازار را قبل از ورود به یک معامله تحلیل کنید. این سایت ها از جمله بهترین سایت های این حوزه محسوب می شوند:

  • - GlassNode
  • - BitInfoCharts
  • - CoinMetrics
  • - CryptoQuant

 

6- سطوح حمایت، مقاومت، سطوح فیبوناچی و سطوح بازگشتی را چک کنید. 

پس از چک کردن ابزارهای فاندامنتال و بنیادی بازار و تایید گرفتن از آنها، نوبت این است که ابزارهای تکنیکال و مربوط به چارت و نمودارها را نیز چک کنید و از آنها نیز تاییدیه بگیرید. 

یکی از عنصرهای مهم موجود در نمودارها، انواع سطوح حمایت، مقاومت، فیبوناچی و بازگشتی می باشد. سطوح حمایت، سطحی از قیمت هستند که خریداران در آن قیمت معمولا از نزول بیشتر قیمت جلوگیری می کنند و قیمت با برخورد به این سطوح، به سمت بالا بازمی گردد. سطوح مقاومت، سطحی از قیمت هستند که فروشندگان در آن قیمت، از صعود بیشتر قیمت جلوگیری می کنند. یعنی قیمت با برخورد به این سطوح، معمولا به سمت پایین برمیگردد. سطوح بازگشتی فیبوناچی، سطوحی از قیمت هستند که به وسیله تصاعد معروف فیبوناچی محسابه می شوند و می توانند سطوح حمایت و مقاومت را پیشبینی کنند.

این خطوط را می توانید به وسیله ابزارهای مرسوم تحلیل تکنیکال و به خصوص سایت تریدینگ ویو رسم کنید و از آنها استفاده کنید. نکته مهم در مورد این سطوح این است که هنگامی که قیمت در اطراف این سطوح می باشد، بهتر است معامله نکنید و ناظر بازار باشید تا واکنش قیمت به این خطوط را ببینید و بعد از آن معامله خود را بر حسب واکنش انجام دهید. 

برای مثال وقتی قیمت در نزدیکی یک خط مقاومت قرار دارد، امکان دارد که آن را بشکند و یا از آن سطح بازگردد و اصطلاحا ریجکت شود. در اینجا شما باید نظاره گر بازار باشید و واکنش قیمت را ببینید. در صورتی که خط مقاومت رو به بالا شکسته شود، می توانید پوزیشن Buy و یا لانگ خود را انجام دهید. اما در صورتی که قیمت از این سطوح به سمت پایین باز گردد یا Reject شود، بهتر است از معاملات لانگ دوری کنید. 

 

7- از اندیکاتورها برای تست استراتژی خود استفاده کنید. 

یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها و الگوهای کندلی هستند که می توانند به شما در تایید تحلیلتان کمک کنند. نکته مهم در مورد اندیکاتورها این است که بهتر است از آنها صرفا برای تایید تحلیل خود استفاده کنید و هیچگاه آنها را Base و یا زیربنای تحلیل خود قرار ندهید. 

اندیکاتورها انواع مختلفی دارند و با استفاده از فرمول های ریاضی و عملیات هایی روی پارامترهای قیمت، زمان و حجم بازار، شاخص های قابل تحلیلی را ارائه می دهند. اندیکاتورها در چند نوع محتلف وجود دارند:

  • اندیکاتور روند (سمت و سوی بازار را در بلند مدت و کوتاه مدت مشخص می کنند)
  • اندیکاتور مومنتوم (علاوه بر تعیین سمت و سوی بازار، قدرت روندها را نیز مشخص می کنند و تعیین می کنند که تا چه حد امکان دارد یک روند شکسته شود.)
  • اندیکاتور حجمی (مشخص می کنند که با گذر زمان چه حجمی از یک ارز دیجیتال خرید و یا فروش می شود.)
  • اندیکاتور نوسان (میزان نوسان بازار را معمولا با تعیین دامنه نوسان نشان می دهند و برای استراتژی های اسکالپینگ یا نوسانگیری بسیار مناسب هستند.)

برای یادگیری بیشتر اندیکاتورها پیشنهاد میکنیم سری پست های آموزشی سایت بست سیگنال در خصوص  20 اندیکاتور پرتکرار در تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید. 

20 اندیکاتور پرکاربرد در تحلیل تکنیکال- بخش اول

یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها می باشند. اندیکاتورها درواقع نقش یک راهنما را برای تحلیلگر دارند و به تحلیلگر کمک می کنند تا تحلیل دقیق تری از شرایط و روند بازار داشته باشد. اندیکاتورها مثل علائم راهنمایی رانندگی جاده برای یک راننده هستند.

8- نظرات تریدرهای دیگر را چک کنید. 

پس از اینکه تحلیل خودتان را انجام دادید و از تحلیل خود به وسیله ابزارهای مختلف فاندامنتال و تکنیکال مطمئن شدید، خوب است که نظرات دیگر تریدرهای بازار را هم چک کنید. 

هرچقدر که از تحلیل خود مطمئن باشید و ابزارهای مختلفی را در آن به کار برده باشید، ممکن است که در جایی از تحلیل اشتباه کرده باشید و یا استفاده از یک ابزار را فراموش کرده باشید. بنابراین چک کردن تحلیل بقیه تحلیلگران می تواند به شما در این امر کند که اگر نکته ای را در مورد تحلیل فراموش کرده اید، یادآوری کنید. 

تحلیل‌های تریدرهای برتر را می توانید در شبکه های اجتماعی مثل توییتر و یا reddit  و یوتیوب  پیدا کنید. علاوه بر این، سایت های محبوب خبری و تحلیلی ارزهای دیجیتال از جمله CoinDesc و CoinTelegraph معمولا مقالات تحلیلی خوبی را منتشر می کنند که می توانید از آنها نیز استفاده کنید. 

در کنار این‌ها سایت محبوب TradingView که آن را به عنوان بهترین مرجع ابزارهای تکنیکال می شناسند، بخشی تحت عنوان Ideas راه اندازی کرده است که تریدرهای برتر می توانند تحلیل های خود را در آنجا منتشر کنند و مردم از آنها استفاده کنند.